mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

I fjol utsågs Civil Rights Defenders till Årets Nätängel på mySafety Försäkringars digitala gala som hyllar de som står upp mot näthat. Organisationen har länge varit en ledstjärna när det kommer till att försvara journalister, aktivister och andra samhällsdebattörer som drabbas, både utomlands men även i Sverige.

Nu backas Civil Rights Defenders nya stödfunktion Säkerhetsjouren upp av mySafety när bolagets försäkringar mot näthat, bedrägerier och ID-kapningar blir en del av det kostnadsfria skyddet.

- Vi har länge imponerats av Civil Rights Defenders fantastiska arbete. Därför blev vi hedrade när de kontaktade oss med frågan om vi kunde komplettera Säkerhetsjouren med våra försäkringar. Vi är oerhört glada över att kunna hjälpa till och hoppas att de kan vara ett stöd för alla hjältar som kämpar för det fria ordet, säger PA Prabert på mySafety Försäkringar.

Säkerhetsjouren hjälper människorättsförsvarare i Sverige som saknar resurser för sitt eget säkerhetsförebyggande arbete. De får bland annat stöd med riskanalys, de-eskalering av hotfulla personer och säkerhetsrelaterad juridik.

- Civil Rights Defenders har lång erfarenhet av att arbeta med säkerhetslösningar för aktörer som arbetar för mänskliga rättigheter. Samarbeten med företag som vill vara med och bidra till en bättre värld ger oss möjlighet att hjälpa fler med mer. Den typ av skydd som mySafetys försäkringar ger är en viktig del av vår praktiska verktygslåda, säger Marcin de Kaminski, chef för Civil Rights Defenders arbete med säkerhet och innovation.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.