mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

I fjol utsågs Civil Rights Defenders till Årets Nätängel på mySafety Försäkringars digitala gala som hyllar de som står upp mot näthat. Organisationen har länge varit en ledstjärna när det kommer till att försvara journalister, aktivister och andra samhällsdebattörer som drabbas, både utomlands men även i Sverige.

Nu backas Civil Rights Defenders nya stödfunktion Säkerhetsjouren upp av mySafety när bolagets försäkringar mot näthat, bedrägerier och ID-kapningar blir en del av det kostnadsfria skyddet.

- Vi har länge imponerats av Civil Rights Defenders fantastiska arbete. Därför blev vi hedrade när de kontaktade oss med frågan om vi kunde komplettera Säkerhetsjouren med våra försäkringar. Vi är oerhört glada över att kunna hjälpa till och hoppas att de kan vara ett stöd för alla hjältar som kämpar för det fria ordet, säger PA Prabert på mySafety Försäkringar.

Säkerhetsjouren hjälper människorättsförsvarare i Sverige som saknar resurser för sitt eget säkerhetsförebyggande arbete. De får bland annat stöd med riskanalys, de-eskalering av hotfulla personer och säkerhetsrelaterad juridik.

- Civil Rights Defenders har lång erfarenhet av att arbeta med säkerhetslösningar för aktörer som arbetar för mänskliga rättigheter. Samarbeten med företag som vill vara med och bidra till en bättre värld ger oss möjlighet att hjälpa fler med mer. Den typ av skydd som mySafetys försäkringar ger är en viktig del av vår praktiska verktygslåda, säger Marcin de Kaminski, chef för Civil Rights Defenders arbete med säkerhet och innovation.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

Representanter för den syriska regimen polisanmäls i Sverige för krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien20.4.2021 07:39:19 CEST | Pressmeddelande

Den syriska regimen använde saringas mot civilbefolkningen vid två attacker, i al-Ghouta 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Hundratals personer dödades och många fler skadades allvarligt, däribland många barn. Nu polisanmäler vi flera representanter för Assads regim för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Anmälan kommer dagen innan ett internationellt möte den 20-22 april där representanter från 193 stater samlas för att bland annat diskutera vilka konsekvenser bruket av kemiska vapen bör få för Syrien.

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CET | Pressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.