Mysiga bilutflykter på Kreta och Rhodos

Kreta och Rhodos är två av Vings mest populära resmål vid Medelhavet. På båda öarna finns mycket att upptäcka om man tar sig runt med hyrbil. Små pittoreska byar, badvikar och inte minst historiska lämningar. Här bjuder vi på några tips från varje ö.

Agia Triadklostret på Kreta, foto Nicolas Pitt

KRETA: 3 tips

Sandstrand och marknad
På Kretas nordöstra sida finns den berömda stranden Vai. Platsen var förr i tiden tillhåll för pirater och är känd för sin otroligt vackra palmlund som enligt myten vuxit sig stor tack vare alla dadelkärnor som de besökande piraterna spred omkring sig.  Palmlunden är dessutom den enda i sitt slag i Europa. På väg till Vai kan man stanna till vid två sevärdheter, 1300-talsklostret Toplou som än idag bebos av munkar. Klostret har en fin samling med föremål från 1600-, 1700- och 1800-talet och man säljer egentillverkad ost, honung samt producerar eget vin. Från Vai kör man sedan söder ut till Zakros för ett besök på det minoiska palatset Kato Zakros (Den minoiska perioden inföll ca 1500 f.Kr. till 2000 f.Kr.). I Kato Zakros har man funnit föremål i elfenben och brons som härstammar från den minoiska tiden. Fortsätt därefter norrut till Sitia, en liten hamnstad med ca 24 000 invånare. Gärna på en tisdag när det är marknad för att botanisera bland frukt, grönsaker, vin, skor och hantverk.

Klippor och strand i Matala
Ta en tur till den gamla fiskebyn Matala på Kretas sydsida och dess fina strandområde omgivet av kalkstensklippor och romerska grottor, som bland annat beboddes av hippies på sextio- och sjuttiotalet. Bada i kristallklart vatten och avsluta med lunch på någon av Matalas tavernor eller fiskrestauranger. På nära avstånd finns Fetospalatset som uppfördes under den minoiska perioden och där man kan titta på utgrävningar.

Akrotiri, ett glömt paradis
På en halvö, öster om Chania, ligger Akrotiri. 1967 påbörjades utgrävningar i området och så småningom hade man grävt  fram en hel stad. I Akrotiri finns också ett 300 år gammalt kloster, Agia Triadaklostret, som har en stor samling med ikoner väl värda ett besök. I närheten finns några berömda grottor där man kan titta på vackra kalkstensformationer. Avsluta med ett bad vid någon av de otroligt fina stränderna på halvön.  Bland annat stranden där delar av filmen Zorba spelades in.

RHODOS: 3 tips

Fjärilsdalen – Petaloudes
Från mitten juni till mitten av september samlas tusentals fjärilar av arten Panaxia Quadripunctaria i Petaloudes under parningsperioden. Platsen är skuggig och sval och här kan man förutom att se fjärilar promenera längs små stigar, slå sig ned på en bänk och beskåda vattenfall och fin natur, eller äta lunch på den lokala restaurangen. Det är förbjudet att röra vid, eller störa fjärilarna, men har man tur kan man få uppleva ett orangefärgat fjärilsmoln som lyfter från träden vilket lär vara mycket vackert. Fjärilsdalen ligger i närheten av byn Thelogos på Rhodos nordvästra sida.

Lindos
Den vita staden Lindos ska man inte missa under en utflykt på Rhodos. Ungefär en timmes bilresa från Rhodos stad på öns östra sida hittar man vykortsvackra Lindos. Upplev grekisk atmosfär, vandra bland vitkalkade hus och kullerstensgator, slå dig ner på en glassbar eller en restaurang och spana in utsikten mot havet. Handla i små butiker där det säljs souvenirer och lokala hantverksprodukter. Behövs svalka, ta ett dopp på någon av badstränderna i Lindos, Lindos Main Beach eller St Pauls Bay.

I Lindos finns ytterligare en sevärdhet, Akropolis, en antik stad på toppen. Att ta sig upp till toppen kräver pigga ben och en välfylld vattenflaska. Men väl där kan man gå på upptäcktsfärd bland de antika tempelruinerna och så småningom ta sig upp till toppen som mäter 116 meter över havet. Njut av utsikten över havet och Lindos vitkalkade hus.

Anthony Quinn Bay
Gennadi, söder om Lindos är perfekt för den som vill ha en lugn och skön dag på stranden lite mer för sig själv. Här finns kilometerlånga stränder som består av små runda stenar och kristallklart vatten. Om man svänger av vid Ladiko kommer man så småningom till en av öns vackraste och mest omtalade stränder, Anthony Quinn Bay, en liten och mycket vacker badvik med smaragdgrönt vatten. Skådespelaren Anthony Quinn sägs ha förälskat sig i och köpt badviken när han var på Rhodos för inspelningen av Kanonerna på Navarone. Detta är en utmärkt plats för snorkling. Här finns även en liten taverna för den som vill äta lunch.

För ytterligare information, kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel. 0709-513202, charlotte.hallencreutz@ving.se

Läs mer om Ving resor till Kreta och Rhodos.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving vittnar om ”skatteeffekt”: Rekordstor skatteåterbäring skapar reserusning15.4.2024 14:26:48 CEST | Pressmeddelande

Med ökade räntekostnader är årets skatteåterbäring rekordstor och i förra veckan fick en stor andel svenskar ett extra tillskott i kassan. Och är det något som utbetalningen skapar så är det reslust. Hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.

6 av 10 charterresor med Ving till Cypern från Umeå redan slutsålda12.4.2024 06:21:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt tryck på charterresorna från Umeå Airport. Bara under förra veckan ökade försäljningen med 100 procent jämfört med samma tid i fjol. Redan nu är 6 av 10 platser på sommarens avgångar till populära Cypern bokade och Ving räknar med ett fortsatt högt tryck, även på vinterns resor till Gran Canaria som bokningsmässigt ligger i linje med fjolåret.

6 av 10 charterresor med Ving redan bokade från Luleå i sommar12.4.2024 06:14:40 CEST | Pressmeddelande

Efter en lång vinter börjar Luleåborna och norrbottningarna nu blicka söderut. Strax innan Valborg, den 27 april, lyfter sommarsäsongens första charterflyg med Ving från Luleå Airport och dagen därefter ytterligare ett, då med destination Rhodos. Och efterfrågan på Vings charterresor i sommar är stor. Redan nu är 6 av 10 platser slutsålda och första avgångarna är helt fullbokade. Men även vinterns resor till Gran Canaria lockar. Jämfört med samma tidpunkt i fjol ser Ving en ökning med 45 procent när det gäller inbokade resenärer till vintern.

Ving dubblerar antalet platser till Gran Canaria från Östersund till vintern12.4.2024 06:05:54 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om en hög efterfrågan på direktchartern från Åre Östersund Airport. Så pass att antalet platser på vinterns avgångar till Gran Canaria nu fördubblas. Och jämtarnas stora resesug märks även på sommarbokningarna. I maj avgår två flyg till sommarens stora semesterland Grekland och avgångarna till både Rhodos och Kreta är redan fullbokade.