Mysiga bilutflykter på Kreta och Rhodos

Kreta och Rhodos är två av Vings mest populära resmål vid Medelhavet. På båda öarna finns mycket att upptäcka om man tar sig runt med hyrbil. Små pittoreska byar, badvikar och inte minst historiska lämningar. Här bjuder vi på några tips från varje ö.

Agia Triadklostret på Kreta, foto Nicolas Pitt

KRETA: 3 tips

Sandstrand och marknad
På Kretas nordöstra sida finns den berömda stranden Vai. Platsen var förr i tiden tillhåll för pirater och är känd för sin otroligt vackra palmlund som enligt myten vuxit sig stor tack vare alla dadelkärnor som de besökande piraterna spred omkring sig.  Palmlunden är dessutom den enda i sitt slag i Europa. På väg till Vai kan man stanna till vid två sevärdheter, 1300-talsklostret Toplou som än idag bebos av munkar. Klostret har en fin samling med föremål från 1600-, 1700- och 1800-talet och man säljer egentillverkad ost, honung samt producerar eget vin. Från Vai kör man sedan söder ut till Zakros för ett besök på det minoiska palatset Kato Zakros (Den minoiska perioden inföll ca 1500 f.Kr. till 2000 f.Kr.). I Kato Zakros har man funnit föremål i elfenben och brons som härstammar från den minoiska tiden. Fortsätt därefter norrut till Sitia, en liten hamnstad med ca 24 000 invånare. Gärna på en tisdag när det är marknad för att botanisera bland frukt, grönsaker, vin, skor och hantverk.

Klippor och strand i Matala
Ta en tur till den gamla fiskebyn Matala på Kretas sydsida och dess fina strandområde omgivet av kalkstensklippor och romerska grottor, som bland annat beboddes av hippies på sextio- och sjuttiotalet. Bada i kristallklart vatten och avsluta med lunch på någon av Matalas tavernor eller fiskrestauranger. På nära avstånd finns Fetospalatset som uppfördes under den minoiska perioden och där man kan titta på utgrävningar.

Akrotiri, ett glömt paradis
På en halvö, öster om Chania, ligger Akrotiri. 1967 påbörjades utgrävningar i området och så småningom hade man grävt  fram en hel stad. I Akrotiri finns också ett 300 år gammalt kloster, Agia Triadaklostret, som har en stor samling med ikoner väl värda ett besök. I närheten finns några berömda grottor där man kan titta på vackra kalkstensformationer. Avsluta med ett bad vid någon av de otroligt fina stränderna på halvön.  Bland annat stranden där delar av filmen Zorba spelades in.

RHODOS: 3 tips

Fjärilsdalen – Petaloudes
Från mitten juni till mitten av september samlas tusentals fjärilar av arten Panaxia Quadripunctaria i Petaloudes under parningsperioden. Platsen är skuggig och sval och här kan man förutom att se fjärilar promenera längs små stigar, slå sig ned på en bänk och beskåda vattenfall och fin natur, eller äta lunch på den lokala restaurangen. Det är förbjudet att röra vid, eller störa fjärilarna, men har man tur kan man få uppleva ett orangefärgat fjärilsmoln som lyfter från träden vilket lär vara mycket vackert. Fjärilsdalen ligger i närheten av byn Thelogos på Rhodos nordvästra sida.

Lindos
Den vita staden Lindos ska man inte missa under en utflykt på Rhodos. Ungefär en timmes bilresa från Rhodos stad på öns östra sida hittar man vykortsvackra Lindos. Upplev grekisk atmosfär, vandra bland vitkalkade hus och kullerstensgator, slå dig ner på en glassbar eller en restaurang och spana in utsikten mot havet. Handla i små butiker där det säljs souvenirer och lokala hantverksprodukter. Behövs svalka, ta ett dopp på någon av badstränderna i Lindos, Lindos Main Beach eller St Pauls Bay.

I Lindos finns ytterligare en sevärdhet, Akropolis, en antik stad på toppen. Att ta sig upp till toppen kräver pigga ben och en välfylld vattenflaska. Men väl där kan man gå på upptäcktsfärd bland de antika tempelruinerna och så småningom ta sig upp till toppen som mäter 116 meter över havet. Njut av utsikten över havet och Lindos vitkalkade hus.

Anthony Quinn Bay
Gennadi, söder om Lindos är perfekt för den som vill ha en lugn och skön dag på stranden lite mer för sig själv. Här finns kilometerlånga stränder som består av små runda stenar och kristallklart vatten. Om man svänger av vid Ladiko kommer man så småningom till en av öns vackraste och mest omtalade stränder, Anthony Quinn Bay, en liten och mycket vacker badvik med smaragdgrönt vatten. Skådespelaren Anthony Quinn sägs ha förälskat sig i och köpt badviken när han var på Rhodos för inspelningen av Kanonerna på Navarone. Detta är en utmärkt plats för snorkling. Här finns även en liten taverna för den som vill äta lunch.

För ytterligare information, kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel. 0709-513202, charlotte.hallencreutz@ving.se

Läs mer om Ving resor till Kreta och Rhodos.

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.