Myter om träkonstruktioner och ljud lever kvar

”Inga akustikproblem träkonstruktioner i limträ”. Uppfattningen att trä- och limträkonstruktioner får problem med störande ljud är en myt, det visar både forskning och praktisk erfarenhet. Ändå lever myten kvar. − Tvärtom kan akustiken i trähus upplevas mjukare och behagligare än i hus med andra konstruktionsmaterial, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Föreställningen att byggnader med trä- och limträkonstruktion kan ha problem med akustiken, bland annat stegljud, är seglivad. Det visar även en marknadsundersökning med byggbranschen som Svenskt Trä gjort.

Pontus Thorsson, akustikkonsult på Akustikverkstan AB och forskare med anknytning till Chalmers tekniska högskola, konstaterar att det förr fanns viss sanning i myten, men att den inte stämmer längre.

− I dag är det där lite av en icke-fråga. Om man tar del av den forskning och praktiska erfarenheten som finns är det inga som helst problem med akustiken i trä- och limträkonstruktioner. Ljudmiljön har inte med materialet att göra, utan med hur man bygger, säger han.

God ljudmiljö argument för trä och limträ
Även forskaren Klas Hagberg, med anknytning till Lunds universitet, en lång bakgrund inom analys- och teknikkonsultföretaget WSP och i dag akustikkonsult i egna verksamheten Acouwood AB, avfärdar den eventuella oron över kopplingen mellan trähus och störande ljud.

− Det har hänt så otroligt mycket inom byggtekniken de senaste åren. I dag börjar allt fler förstå att de måste bygga på det specifika materialets villkor och då försvinner eventuella akustikproblem i träkonstruktioner, säger han.

Både Klas Hagberg och Pontus Thorsson konstaterar att medvetenheten om ljudets påverkan på en miljö, och i förlängningen människans välmående, har ökat under 2000-talet.

− I det sammanhanget kan god akustik istället bli ett argument för att bygga i trä, eftersom träkonstruktioner bidrar till välbefinnande och mjukare rumsklimat jämfört med hus byggda med till exempel betongstomme, säger Klas Hagberg.

Pontus Thorsson tillägger:
− Med alla de goda egenskaper som vi vet att trä har, inte minst vad gäller vårt klimat, är det synd om en felaktig uppfattning om akustiken får branschen att välja bort trä- och limträ som konstruktionsmaterial.

För mer kunskap om limträ:
Ett tips för den som vill lära mer om möjligheterna med trä är att läsa Limträhandbok Del 1-4 som Svenskt Trä gett ut. Ett annat är att hålla utkik efter de välbesökta kunskapsdagar och föreläsningar som Svenskt Trä arrangerar. Nästa tillfälle är 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Läs mer om limträ
Läs mer om vår kunskapsdag Ingenjörsmässigt byggande i trä

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68 , johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Efterfrågad handbok om träförpackningar lanseras under Scanpack16.10.2018 13:18Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN För att transportera varor krävs förpackningar som klarar stora påfrestningar och samtidigt är både kostnadseffektiva att framställa och hållbara ur ett miljöperspektiv. Under Scanpack-mässan 23 – 26 oktober i Göteborg lanserar branschorganisationen Svenskt Trä en efterfrågad handbok som ska vägleda kring val av lämpligt förpackningsmaterial. Träffa författaren till boken och en framtidsbransch fokuserad på hållbara lösningar.