Mytomanen av Sofie Sarenbrant är årets fjärde mest sålda bok

Idag offentliggörs årstopplistorna över 2020 års bokförsäljning. Sofie Sarenbrant har två titlar på den skönlitterära 10-i-topp-listan: Mytomanen och Skamvrån.

Det har varit ett omtumlande år, präglat av pandemin, och många har sökt sin tillflykt till böckernas värld. Faktum är att det har varit ett stort framgångsår för bokbranschen. På plats fyra över årets mest sålda skönlitterära böcker ligger Mytomanen av Sofie Sarenbrant, och på plats åtta ligger Skamvrån.

"Vilken lista! Med tanke på den hårda konkurrensen hade jag inte förväntat mig att få med två titlar på 10-i-topp i år igen. Jag är väldigt glad och tacksam för det. Tack alla läsare och lyssnare, återförsäljare och inte minst mitt bokförlag", säger Sofie Sarenbrant.

Mytomanen är den åttonde delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. En pojke hittas mördad vid ett motionsspår i Bromma. Vem ljuger och vem talar sanning?

"Jag är otroligt glad över att Mytomanen har blivit Sofie Sarenbrants mest populära bok hittills", säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark Förlag. ”Det verkar omöjligt att glänta på dörren till hennes universum utan att sugas in i det.”

Bokförsäljningsstatistiken inkluderar försäljning via fysisk bokhandel, internetbokhandel, bokklubbar, dagligvaruhandel och digitala abonnemangstjänster.

SOFIE SARENBRANT debuterade 2010 och vann det prestigefulla priset Årets deckarförfattare 2019 och 2020. Den fängslande och samhällsaktuella serien om kriminalinspektör Emma Sköld har rönt stora framgångar. Böckerna har sålt i över 3 miljoner exemplar i 15 länder. Skamvrån blev Sveriges mest sålda deckarpocket 2020. Sarenbrant har också vunnit Stora E-bokspriset två år i rad. Mytomanen var årets mest lyssnade ljudbok på Storytel 2020. I maj 2021 kommer Skyddsängeln, den nionde delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld.

För intervjuförfrågningar, kontakta:
Rebecca Foss, Bindefeld AB