Nå Mount Everest topp i Palissbacken

Succén från förra året är tillbaka. Även i år kan du vara med i utmaningen Palisseverest och nå toppen av Mount Everest, utan att behöva åka till Himalaya. Den som klarar av att gå upp och ner för Palissbacken 341 gånger har också lyckats att teoretiskt nå Mount Everest topp på 8 849 meter.

-        Som deltagare går du dina höjdmeter och registrerar vändorna i vår app. Då kan man även passera totalt 14 milstolpar och få både utmärkelser och information om olika berg i världen, bland annat Ukrainas högsta bergstopp Hoverla, berättar Marie Flodman på Korpen Gotland.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets motionsutmaning Mitt Everest har spridit sig över hela Sverige i mängder av lokala backar. Med stöd från Svenskt Friluftsliv har Mitt Everest blivit ett återkommande arrangemang som förutom motionen ger deltagaren kunskaper om den svenska naturen.

-        Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som en uppmuntran till rörelse utomhus, säger projektledaren Sara Alfredsson på Korpen. Vi vill locka ännu fler att hitta ut, lära sig mer om friluftslivet i den svenska naturen och få bättre hälsa på köpet.

Palisseverest startade den 29 april och pågår fram till i höst.

Marie Flodman, Korpen Gotland
0703-197373

Korpen startar motionslandslaget med Micael Dahlen som förbundskapten28.6.2022 11:07:51 CEST | Pressmeddelande

Nu finns möjligheten att vara med i det viktigaste och roligaste landslaget genom tiderna. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet startar motionslandslaget som uppmuntrar till rörelse, ger inspiration och bidrar till ökad folkhälsa. Förbundskapten för motionslandslaget är ekonomiprofessorn Micael Dahlen som kommer att bidra med träningstips som är kopplade till den glädje och lycka som fysisk aktivitet kan ge.