Nå toppen av Mount Everest i Järabacken

Succén från förra året är tillbaka. Även i år kan du vara med i utmaningen Järaeverest och nå toppen av Mount Everest, utan att behöva åka till Himalaya. Den som klarar av att gå upp och ner för Järabacken, strax öster om Jönköping, 111 gånger har också lyckats att teoretiskt nå Mount Everest topp på 8 849 meter.

-        Som deltagare går du dina höjdmeter och registrerar vändorna i vår app. Då kan man även passera totalt 14 milstolpar och få både utmärkelser och information om olika berg i världen, bland annat Ukrainas högsta bergstopp Hoverla, berättar Christian Cannerstad på Korpen Jönköping.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets motionsutmaning Mitt Everest har spridit sig över hela Sverige i mängder av lokala backar. Med stöd från Svenskt Friluftsliv har Mitt Everest blivit ett återkommande arrangemang som förutom motionen ger deltagaren kunskaper om den svenska naturen.

-        Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som en uppmuntran till rörelse utomhus, säger projektledaren Sara Alfredsson på Korpen. Vi vill locka ännu fler att hitta ut, lära sig mer om friluftsliv i svensk natur och få bättre hälsa på köpet.

Christian Cannerstad 073-8003401
christian@korpenjonkoping.se