Nacka har chans att vinna Träskyddspriset 2020

De boende i Nacka Marinstad liksom besökare möts av ett massivt träuttryck. Allt präglad av en nordisk arkitektur- och designtradition. Med det är Nacka ett av hittills fem tävlingsbidrag som nu har chansen att vinna Träskyddspriset 2020.

Nacka är ett av hittills sex tävlingsbidrag som nu har chansen vinna Träskyddspriset 2020.

– Nacka visar att det går att bygga klimatsmart ur ett helhetsperspektiv och samtidigt göra det föredömligt ur ett estetiskt perspektiv. Nacka Marinstad är ett värdigt tävlingsbidrag, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Marinstaden är ett nyskapande område med boende på vatten som ligger vid Ryssbacken, på Svindersvikens södra sida i Nacka kommun. Strandpromenaden som ansluter och slingrar sig förbi klippskär och prång är också i estetiskt tilltalande skyddat trä.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, Träskyddspriset 2020, som därmed delas ut för första gången i år. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera kommuner och beställare till att bygga mer med trä främst i svenska stadsmiljöer. Nacka Marinstad är värd att uppmärksammas.

– Vi bedömer att beställare och entreprenör har använt trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper på ett kunnigt sätt genom medvetna val som gynnar kommunens attraktivitet, säger Fredrik Westin.

Nomineringstiden för ytterligare tävlingsbidrag går ut den 9 augusti.Den slutliga vinnaren kommer att uppmärksammas senare i höst.

Skellefteå – Tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor