När det tar en timme för brandkåren behöver du göra jobbet

Värme och torka innebär ökade brandrisker under sommarmånaderna i stora delar av Sverige. Under förra sommaren rapporterades närmare hundra fritidshusbränder runtom i landet. Men brändernas omfattning varierar, och beror till stor del på hur snabbt räddningstjänsten kan komma till platsen.

– Vi ser ett tydligt samband mellan totalt utbrunna sommarhus och avståndet till brandstationen, säger Mats Larsson, skadeinspektör på If.

Att flytta ut till fritidshuset över sommaren är för många ett sätt att komma bort från stadens jäkt – men längre avstånd till närmaste tätorten innebär ofta också längre tid innan hjälp kan vara på plats, om olyckan skulle vara framme.

I tätbebyggt område tar det vanligen inte mer än 15 minuter innan brandkåren är på plats. I mer glest befolkade områden kan det ta upp till en timme, särskilt om det saknas fasta vägförbindelser.

Ändå tror nästan 30 procent av invånarna i glesbygdskommuner eller att räddningstjänsten skulle vara på plats inom tio minuter, enligt en trygghetsundersökning från MSB.

– Det är farligt att överskatta hur snabbt man kan få hjälp när man bor utanför en tätort. Det gäller att ta vara på den tiden för att själv minimera skadorna så mycket som möjligt innan brandkåren hinner komma. Har du i förväg tänkt igenom och vet hur du ska agera kan det vara skillnaden för hur omfattande skadorna blir, säger Mats Larsson, skadeinspektör på försäkringsbolaget If.

Gå igenom brandriskerna

Mats Larsson rekommenderar att man är extra noga med att i förväg gå igenom brandrisker och brandskyddsutrustning i fritidshus som ligger långt ifrån tätort. Identifiera de brandrisker du själv har i stugan. Många sommarstugor har kakelugnar, öppna spisar och vedspisar som alla utgör en förhöjd risk.

– Elda lugnt i början, skorstenen kan vara kall och fuktig och ibland fungerar inte draget som det ska. Eldar man för hårt direkt kan skorstenen spricka och en brand uppstå, säger Mats Larsson.

När det gäller brandskyddsutrustning är det viktigt med brandvarnare på varje våningsplan, gärna i varje rum, men viktigast är kök och i, eller intill, sovrummet. Se också till att ha brandfiltar, pulversläckare och långa vattenslangar tillgängliga.

– Gå igenom eldragningen om huset är lite äldre. Se noga efter om ledningar är spröda och att stickkontakter och lampsladdar fungerar som de ska. Anlita alltid en elektriker för installationer och jordfelsbrytare – de flesta bränder startar i elprodukter, fortsätter Mats Larsson.

Grillsäsongen är också i full gång. I torrt och varmt väder är det extra viktigt att vara försiktig, så håll koll på om det är eldningsförbud i ditt område eller inte.

– Antalet bränder som startar på egen tomt har ökat, och det är lätt att gnistor från grill antänder i gräs eller annat torrt material. Det gäller att ha vatten i närheten och hela tiden ha uppsikt över grillen, menar Mats Larsson.

Bor man långt ut i skärgården eller på landsbygden kan det vara en klok idé att gå ihop flera hushåll för att köpa in gemensam släckutrustning som exempelvis brandpump.

Ifs råd vid brand i sommarstuga:

Rädda och varna. Utrym huset och sätt dig själv och alla andra i säkerhet. Se till att ni har tänkt igenom en brandsituation och utrymningsvägar med eventuella brandstegar på förhand. Det kan rädda liv.

Larma. Har du god täckning i sommarstugan så att du snabbt kan larma? Tänk över alternativa sätt att larma om mobilen skulle vara urladdad. Finns extra batteri? Är fast telefon ett alternativ?

Släcka. Gör det du kan för att släcka och begränsa skadan. Se till att du har pulversläckare på minst 6 kilo, brandfiltar och trädgårdsslang som räcker över hela tomten.

Kom ihåg: Tiden det tar för räddningstjänsten att komma till plats varierar. I tätbebyggt område i Göteborg tar det 10 minuter, och i Stockholm har man som mål att vara framme inom 13 minuter i 90 procent av utryckningarna. På öar utan fast vägförbindelse ska det i stället ta under en timme från det att larmsamtalet mottagits och till dess att första insatsenhet är på plats.

2018 rapporterades totalt 246 bränder i fritidshus, 76 av dessa inträffade under juni-augusti. Värst drabbat var Västra Götaland, enligt MSB.

Källa: MSB Trygghetsundersökningen 2014