Foodrunners

När går matpriserna ner?

Dela
Trots de komplicerade faktorerna som bidrar till högre livsmedelspriser finns det goda nyheter: Viktiga livsmedelspriser, inklusive vete, majs och sojabönor, har sjunkit från de senaste topparna. Speciellt vetepriserna har fallit med 253 % sedan mitten av juni säger Michael Kärrberg, VD på prisjämförelse företaget Foodrunners.

Federal Reserves senaste räntehöjningar har spelat en betydande roll i nedgången genom att kyla efterfrågan – men det betyder inte att konsumenterna kan förvänta sig att se lägre priser i mataffärerna nästa vecka.

"Det finns en eftersläpningseffekt mellan råvarupriserna och den påverkan konsumenten ser", säger Kärrberg. "Det kommer att ta ett tag innan det går igenom till konsumenten." Den generella prisökningen i Sverige är fortsatt hög och aviseringar från producenter för hösten indikerar fortsatt stigande matpriser.

Michael Kärrberg tillägger att matpriserna sannolikt inte kommer att stabiliseras helt förrän Covid-19-låsningarna i Kina inte längre är aktiva. Nedstängningarna spelar en roll för att sänka efterfrågan, men skapar samtidigt betydande problem med utbudet. Eftersom efterfrågan är fortsatt högre än utbudet så ser vi kommande prisökningar även efter räntehöjningar både i USA och Sverige.

Tills dess kan konsumenterna vara ovilliga att tro att det finns sätt att verkligen maximera sina matinköp samtidigt som priserna förblir skyhöga. Men det finns fortfarande sätt att skära ner på sina dagligvarukostnader.

Hur sparar man på mat medan priserna är höga?

Att handla i lågprisbutiker kan vara ett alternativ för att tänja på sina kronor. Samtidigt är den svenska konsumenten nästan överdrivet trogen till sin kedja. "Vår data visar att våra användare på Foodrunners är betydligt mer öppna för att byta butik än vad den genomsnittliga konsumenten i Sverige annars är" säger Michael. Vi vet att i genomsnitt så handlar konsumenten i Sverige på 2,5 olika livsmedelsbutiker per månad, hos oss är siffran nästan det dubbla med 4,6 berättar Kärrberg. Foodrunners är övertygade om att det bara är en tidsfråga innan prisjämförelser på mat är lika vanligt som på exempelvis elektronik och försäkringar.  

- "Det vi ser i statistiken är att fler och fler söker möjligheten att kunna jämföra priser på mat". Den gamla devisen om att jaga rabatter och kuponger är omodern och är för oss med Foodrunners APP ett kompliment till  frågan "vad kostar mina matvaror i olika butiker här och nu" berättar Michael. Precis som Pricerunner och Compricer jämför samma produkt(er) hos olika leverantörer gör vi med Foodrunners detta för livsmedel. I slutet av dagen anser vi inte att det spelar någon roll för 99/100 konsumenter i Sverige var det finns en enskild rabatt, vi har inte tiden att handla i flera olika butiker, utan du vill ha dina 10 varor så billigt som möjligt. Det betyder att konsumenter bör jämföra mer och vara villiga att byta butiker fram och tillbaka oftare avslutar Michael Kärrberg, VD på Foodrunners.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Foodrunners
Foodrunners



Foodrunners uppdrag är att hjälpa konsumenter att hitta bättre produkter och priser i livsmedelshandeln. Varje månad hjälper vi tiotusentals konsumenter att dels hitta bättre och billigare varor och dels spara pengar genom att jämföra priser på dina inköp och erbjuda dig rätt pris på leveransalternativ.

Vår vision är att vara någon som du alltid kan lita på - oberoende och trovärdig - när man jämför livsmedelsvaror oavsett i butik eller online. Vi tycker det vi gör är jättespännande - e-handel växer kraftigt i svallvågorna av COVID-19 pandemin och vi vill fortsätta hjälpa shoppare att fatta klokare beslut oavsett handelsplats och kedja.

Följ Foodrunners

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Foodrunners

Hur påverkar skenande matpriser den svenska hälsan?1.9.2022 11:04:21 CEST | Pressmeddelande

Foodrunners initiala undersökning visar på signifikanta skillnader i kostnad mellan livsmedel med hög och låg energidensitet och mer och mindre hälsosamma drycker, oavsett hur kostnaden definieras (per 100g, per 1000 kalorier eller per portion). Undersökningen belyser behovet av en bättre förståelse för konsumentens uppfattning om matkostnader för att bättre kunna informera om praktiska kostrekommendationer och val mellan två utifrån sett likvärdiga produkter.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye