När går matpriserna ner?

Trots de komplicerade faktorerna som bidrar till högre livsmedelspriser finns det goda nyheter: Viktiga livsmedelspriser, inklusive vete, majs och sojabönor, har sjunkit från de senaste topparna. Speciellt vetepriserna har fallit med 253 % sedan mitten av juni säger Michael Kärrberg, VD på prisjämförelse företaget Foodrunners.

Federal Reserves senaste räntehöjningar har spelat en betydande roll i nedgången genom att kyla efterfrågan – men det betyder inte att konsumenterna kan förvänta sig att se lägre priser i mataffärerna nästa vecka.

"Det finns en eftersläpningseffekt mellan råvarupriserna och den påverkan konsumenten ser", säger Kärrberg. "Det kommer att ta ett tag innan det går igenom till konsumenten." Den generella prisökningen i Sverige är fortsatt hög och aviseringar från producenter för hösten indikerar fortsatt stigande matpriser.

Michael Kärrberg tillägger att matpriserna sannolikt inte kommer att stabiliseras helt förrän Covid-19-låsningarna i Kina inte längre är aktiva. Nedstängningarna spelar en roll för att sänka efterfrågan, men skapar samtidigt betydande problem med utbudet. Eftersom efterfrågan är fortsatt högre än utbudet så ser vi kommande prisökningar även efter räntehöjningar både i USA och Sverige.

Tills dess kan konsumenterna vara ovilliga att tro att det finns sätt att verkligen maximera sina matinköp samtidigt som priserna förblir skyhöga. Men det finns fortfarande sätt att skära ner på sina dagligvarukostnader.

Hur sparar man på mat medan priserna är höga?

Att handla i lågprisbutiker kan vara ett alternativ för att tänja på sina kronor. Samtidigt är den svenska konsumenten nästan överdrivet trogen till sin kedja. "Vår data visar att våra användare på Foodrunners är betydligt mer öppna för att byta butik än vad den genomsnittliga konsumenten i Sverige annars är" säger Michael. Vi vet att i genomsnitt så handlar konsumenten i Sverige på 2,5 olika livsmedelsbutiker per månad, hos oss är siffran nästan det dubbla med 4,6 berättar Kärrberg. Foodrunners är övertygade om att det bara är en tidsfråga innan prisjämförelser på mat är lika vanligt som på exempelvis elektronik och försäkringar.

- "Det vi ser i statistiken är att fler och fler söker möjligheten att kunna jämföra priser på mat". Den gamla devisen om att jaga rabatter och kuponger är omodern och är för oss med Foodrunners APP ett kompliment till  frågan "vad kostar mina matvaror i olika butiker här och nu" berättar Michael. Precis som Pricerunner och Compricer jämför samma produkt(er) hos olika leverantörer gör vi med Foodrunners detta för livsmedel. I slutet av dagen anser vi inte att det spelar någon roll för 99/100 konsumenter i Sverige var det finns en enskild rabatt, vi har inte tiden att handla i flera olika butiker, utan du vill ha dina 10 varor så billigt som möjligt. Det betyder att konsumenter bör jämföra mer och vara villiga att byta butiker fram och tillbaka oftare avslutar Michael Kärrberg, VD på Foodrunners.

Köttbullens dag - Så mycket dyrare har vår svenska klassiker blivit 202223.8.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag firar vi i Sverige Köttbullens dag. Sverige har en egen traditionen av svenska köttbullar som svensk husmanskost och vi har globalt sett blivit väldigt starkt förknippad med den. I Sverige serverar vi köttbullar med exempelvis brunsås eller gräddsås och gärna kokt potatis. Lingonsylt eller rårörda lingon och pressgurka är för många ett måste. Köttbullen är också en basvara för många barnfamiljer, den serveras till spagetti eller makaroner. Köttbullen är helt enkelt starkt förknippad med Sverige och vi svenskar köper stora mängder köttbullar årligen.

Bensin är billigare men matvaror är det inte: Hur man sparar när matinflationen rusar22.8.2022 07:51:00 CEST | Pressmeddelande

För att känna av effekterna av inflationen behöver vi bara gå till livsmedelsbutiken. Även om den amerikanska inflationen totalt sett började avta förra månaden tillsammans med lägre bensinpriser i Sverige under sommaren, steg matkostnaderna med ytterligare 1% i juli, vilket ger en uppgång jämfört med föregående år på närmare 10%. Det amerikanska "ät-mat-hemma" indexet, ett mått på prisförändringar i livsmedelsbutiker, noterade den största ökningen på 12 månader i modern tid.