Lidl Sverige

Når hållbarhetsmål för giftfri textiltillverkning: Lidl i mål i Greenpeace detoxutmaning

Dela
I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl Detox Report 2020.
Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion
Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion

Lidls intensiva hållbarhetsarbete under de senaste sex åren har gett resultat. Under 2020 har Lidl nått målet kopplat till Greenpeace detoxkampanj och fasat ut skadliga ämnen ur sin egentillverkade textilproduktion med syftet att förbättra de miljö- och hälsomässiga förutsättningarna inom textilindustrin.

- Vi är otroligt stolta över att vi nått vårt mål med Greenpeace detoxutmaning. Genom en rad åtaganden har vi framgångsrikt fasat ut skadliga ämnen från vår egen textilproduktion. Tack vare detoxkampanjen har vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra hållbarhetsmål för 2020. Vi är nu redo att öka takten ytterligare, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl. 

Förutom nolltolerans mot de elva farliga ämnen som Greenpeace identifierade i Lidls produktionsprocess för textil, har livsmedelskedjan även infört en rad initiativ för en ökad samverkan och en mer hållbar leverantörskedja. Några av dessa initiativ är: 

  • Regelbundna leverantörsbedömningar avseende miljö och avloppsvatten. 
  • En ökning av hållbara material i Lidls egna produkter, certifieringcertifikat via kontroller av en oberoende tredjepart. 
  • Lansering av Lidls första Cradle to Cradle-produker.
  • Utbildat över 400 anställda i miljö- och resurseffektivitet. 

Lidl Detox Report 2020 förklarar Lidls strategi, ger en översikt över de milstolpar som Lidl har uppnått mellan 2015 och 2020 och sammanfattar åtgärder och resultat från 2019. Rapporten ger även en översikt av de mål som Lidl kommer att fortsätta sträva efter för att uppnå en ännu mer hållbar produktion. Lidl fortsätter nu att genomföra ytterligare åtgärder i syfte att förbättra de miljö- och hälsomässiga förutsättningarna för en mer hållbar framtid. 

För mer information, se https://om.lidl.se/hallbarhet/produktionsanlaggningar 

Kontakter

Bilder

Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion
Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye