När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Standarden SS 12000 Informationsöverföring till och från skolschema kompletterar nu standardpaketet för skolväsendet som bland annat omfattar Emilstandarden, en informationsmodell som styr hur utbildningar beskrivs och som samlar information från olika tjänster, Elevinformationstandarden för bättre informationsutbyte mellan skolor och antagningsenheter samt en vägledning för digitala lärarresurser och lärplattform inom ramen för projektet Skolfederation.

– Förutsatt att tjänsteleverantören för IT implementerar SS 12000 kan den användas för att utbyta information om elever, lärare, skolor, klasser, elev- och utbildningsgrupper med anknytning till skolschema och läromedel. Alla typer av utbildningssamordnare och alla utbildningsformer från förskoleklass till vuxenutbildning ska kunna ha nytta av att standarden används. Förhoppningsvis kommer vi att se implementationer i bruk under 2018, säger Palle Girgensohn.

– För att öka den digitala kompetensen och tillhandahålla likvärdig tillgång och likvärdiga förutsättningar för alla så måste det vara enklare att öka antalet digitala verktyg och då har man stor nytta av standarder som förenklar anslutningen av nya tjänster. Detta behöver göras enkelt och utan stora kostnader, samtidigt som vi måste värna om integriteten och ge stöd för skolorna att följa den nya dataskyddsförordningen, säger Palle Girgensohn.

Seminarium 6 december

IT-standarderna för lärande presenteras vid ett kostnadsfritt frukostseminarium 6 december. Media är välkomna att delta.

Program och anmälan

IT-standarder för lärande

SS 12000 Informationsöverföring till och från skolschema och tillhörande XML-scheman (publiceras inom kort)

Emilstandarden SS 10700 ”Lärande - Information om utbildningar – Datautbytesformat”

Elevinformationsstandarden SS 10701 ”Lärande - Information om elever vid antagning till gymnasieskolan – Datautbytesformat” tillhörande XML-schema, Attributprofil för Skolfederation samt vägledningen Utbildningsresurser på internet

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.