När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Standarden SS 12000 Informationsöverföring till och från skolschema kompletterar nu standardpaketet för skolväsendet som bland annat omfattar Emilstandarden, en informationsmodell som styr hur utbildningar beskrivs och som samlar information från olika tjänster, Elevinformationstandarden för bättre informationsutbyte mellan skolor och antagningsenheter samt en vägledning för digitala lärarresurser och lärplattform inom ramen för projektet Skolfederation.

– Förutsatt att tjänsteleverantören för IT implementerar SS 12000 kan den användas för att utbyta information om elever, lärare, skolor, klasser, elev- och utbildningsgrupper med anknytning till skolschema och läromedel. Alla typer av utbildningssamordnare och alla utbildningsformer från förskoleklass till vuxenutbildning ska kunna ha nytta av att standarden används. Förhoppningsvis kommer vi att se implementationer i bruk under 2018, säger Palle Girgensohn.

– För att öka den digitala kompetensen och tillhandahålla likvärdig tillgång och likvärdiga förutsättningar för alla så måste det vara enklare att öka antalet digitala verktyg och då har man stor nytta av standarder som förenklar anslutningen av nya tjänster. Detta behöver göras enkelt och utan stora kostnader, samtidigt som vi måste värna om integriteten och ge stöd för skolorna att följa den nya dataskyddsförordningen, säger Palle Girgensohn.

Seminarium 6 december

IT-standarderna för lärande presenteras vid ett kostnadsfritt frukostseminarium 6 december. Media är välkomna att delta.

Program och anmälan

IT-standarder för lärande

SS 12000 Informationsöverföring till och från skolschema och tillhörande XML-scheman (publiceras inom kort)

Emilstandarden SS 10700 ”Lärande - Information om utbildningar – Datautbytesformat”

Elevinformationsstandarden SS 10701 ”Lärande - Information om elever vid antagning till gymnasieskolan – Datautbytesformat” tillhörande XML-schema, Attributprofil för Skolfederation samt vägledningen Utbildningsresurser på internet

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.