När krisen drabbar förskolan

Personal i förskolan kommer inom ramen för sitt uppdrag att möta olika situationer som kan leda till krisreaktioner. Det kan handla om att ett barn fastnar i en klätterställning, är med om något svårt hemma eller att en medarbetare blir svårt sjuk. Det går inte att kontrollera när något allvarligt händer men vad gör man när krisen drabbar förskolan?

Anna Hellberg, legitimerad psykolog och verksam inom förskolan, skriver om psykologiska aspekter kring välkända fenomen i förskolans värld och kommer nu med en tredje bok som även den är oumbärlig i förskolans vardag. Här berättar hon mer om boken.

När krisen drabbar förskolan kom till efter att jag i flera år arbetat med krisstöd till förskolan. Jag tycker att det är angeläget att vi lutar oss på den forskning som finns när vi väljer krispedagogiska strategier. Denna bok är ett försök att samla det som jag uppfattar som angeläget för förskolan inom det krispsykologiska fältet, både ur individ- och organisationsperspektiv. Förhoppningen är att När krisen drabbar förskolan ska kunna fungera som en lättillgänglig handbok för förskolechefer och pedagoger, där man kan lära sig mer om krishantering både i förebyggande syfte och i ett akut skede. Det kan handla om större eller mindre plötsliga svåra händelser, där ett medvetet förhållningssätt i förskolan kan göra stor skillnad för hur situationen upplevs både på kort och lång sikt av såväl barn som vuxna.

Författaren tar även upp hur förskolan kan möta barn som är med om svåra händelser utanför förskolan. Även här kan förskolan vara med och stötta med hjälp av ett medvetet förhållningssätt.

Tidigare har Anna skrivit Psykologi i förskolans vardag och Tramamedvetenhet i skolan som handlar om barn som varit eller är utsatta för svåra påfrestningar. Hon är en omtyckt föreläsare som skriver mycket på Förskoleforum och presenterar de viktigaste områdena i förskolans vardag på ett lättillgängligt sätt.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.