När krisen drabbar förskolan

Personal i förskolan kommer inom ramen för sitt uppdrag att möta olika situationer som kan leda till krisreaktioner. Det kan handla om att ett barn fastnar i en klätterställning, är med om något svårt hemma eller att en medarbetare blir svårt sjuk. Det går inte att kontrollera när något allvarligt händer men vad gör man när krisen drabbar förskolan?

Anna Hellberg, legitimerad psykolog och verksam inom förskolan, skriver om psykologiska aspekter kring välkända fenomen i förskolans värld och kommer nu med en tredje bok som även den är oumbärlig i förskolans vardag. Här berättar hon mer om boken.

När krisen drabbar förskolan kom till efter att jag i flera år arbetat med krisstöd till förskolan. Jag tycker att det är angeläget att vi lutar oss på den forskning som finns när vi väljer krispedagogiska strategier. Denna bok är ett försök att samla det som jag uppfattar som angeläget för förskolan inom det krispsykologiska fältet, både ur individ- och organisationsperspektiv. Förhoppningen är att När krisen drabbar förskolan ska kunna fungera som en lättillgänglig handbok för förskolechefer och pedagoger, där man kan lära sig mer om krishantering både i förebyggande syfte och i ett akut skede. Det kan handla om större eller mindre plötsliga svåra händelser, där ett medvetet förhållningssätt i förskolan kan göra stor skillnad för hur situationen upplevs både på kort och lång sikt av såväl barn som vuxna.

Författaren tar även upp hur förskolan kan möta barn som är med om svåra händelser utanför förskolan. Även här kan förskolan vara med och stötta med hjälp av ett medvetet förhållningssätt.

Tidigare har Anna skrivit Psykologi i förskolans vardag och Tramamedvetenhet i skolan som handlar om barn som varit eller är utsatta för svåra påfrestningar. Hon är en omtyckt föreläsare som skriver mycket på Förskoleforum och presenterar de viktigaste områdena i förskolans vardag på ett lättillgängligt sätt.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.