När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.
Omslag till När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn.

När socialtjänsten griper in och placerar barn utanför hemmet, sker detta ofta under kort tid med orimliga krav på utveckling. Ett barn eller en tonåring placeras för att skyddas från sin omgivning eller sitt eget beteende. För att kunna bryta destruktiva mönster behövs mycket tid för återhämtning och läkning.

– I det dagliga arbetet med placerade barn behövs många pedagogiska verktyg för att göra vardagen hanterbar och begriplig. För att kunna vara mottaglig för såväl skolans undervisning som planerade insatser så behöver de unga först få möjlighet att minska sin stress. För unga med psykisk ohälsa, trauma och NPF är det svårt att vara mottaglig när stressläget i kroppen är för högt, säger Jennie Linde.

Många av de placerade barnen och ungdomarna har en låg tilltro till vuxna och saknar erfarenhet av trygga förebilder. Med rätt stöd kan de öppna upp sig och vågar kanske för första gången tro på att det finns goda vuxna.

– En enda vuxen trygg person som lyckas skapa en tillitsfull relation med de unga kan göra stor skillnad och ge det placerade barnet strategier för att undvika och hantera konflikter, säger Annelie Karlsson och Jennie Linde.

Många av de placerade ungdomarna har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och om miljön inte anpassas efter detta kan konflikter och annat problemskapande beteende uppstå. De svåra situationer som uppstår blir även ett arbetsmiljöproblem för personalen. Med boken När samhället är förälder vill författarna erbjuda en lättillgänglig bok om hur man kan addera pedagogik i arbetet för att skapa en bättre miljö både för personal, barn och ungdomar. Boken riktar sig till personal inom SiS, HVB, socialtjänst samt familjehemsföräldrar.

– Ett anpassat arbetssätt med stöd och pedagogik gör stor skillnad för att nå fram, oavsett om de har en NPF-diagnos eller inte. Vår ambition är att boken ska vara lätt för personalen att ta till sig och bidra till en bättre miljö både för barn, ungdomar och vuxna säger Annelie Karlsson.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.