Nära 2 av 3 djurägare stannar hemma med sitt husdjur på nyårsafton

Många husdjur är eller blir rädda för raketer på nyårsafton. Höga ljud och starka ljus kan vara extra otäcka för de som lämnas hemma ensamma när det nya året firas in. En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att uppemot två av tre djurägare väljer att stanna hemma med sin fyrbenta vän på nyår.

Runt nyår är det många hundar och katter som är oroliga och rädda när raketer smäller och viner. En ny undersökning från If visar att nästan två tredjedelar (64 procent) av djurägarna stannar hemma och håller husdjuret sällskap.

– Hundar, katter och andra husdjur kan bli skräckslagna av fyrverkerier och raketer på nyårsnatten. För många är det värsta dygnet på året. Varje år är det flera djur som far illa, säger Mariah Hohenthal, ansvarig för djurförsäkringar på försäkringsbolaget If.

Näst vanligaste svaret i undersökningen är att låta djuret vaktas av granne, vän eller släktingar. Ett fåtal husdjur bor på djurhotell. Några lämnas ensamma hemma.

Den som ordnar en resa eller bjuder in till fest under nyår får räkna med att gäster kan ta med sig fler än sin respektive – undersökningen visar nämligen att sex procent av husdjuren följer med på nyårsresan och fyra procent får följa med när ägaren är bortbjuden.

–  Det viktigaste är att djuret hålls inomhus inför och under tolvslaget, helst i sällskap med människor som det är bekant med. Raketer och kraftiga smällar kan skrämma det rejält och leda till panikkänslor och chockskador som är svåra att återhämta sig från. Finns det möjlighet att fira på en plats utan raketer är det att föredra, säger Mariah Hohenthal.

Hur planerar du/ditt hushåll att ta hand om ditt/ert husdjur på nyårsafton?

Bas: Har husdjur

Hemma med mig/oss

Vaktas av granne, vän eller släktingar

Hemma ensam

Följer med på resa

Följer med på nyårsfesten

Djurhotell (t.ex. hundhotell, kattpensionat)

Annat

Summa

Ifs tips för att minska djurets rädsla på nyårsnatten:

• Håll djuret inomhus – rasta hunden tidigt, innan de värsta smällarna har kommit igång. Använd koppel.
  • Håll utekatter hemma dygnet före nyårsafton. Om den är ute kan den bli så rädd att den springer långt hemifrån.
  • Skapa en lugn miljö. Ha djuret i ett rum där det känner sig tryggt med filtar, leksaker och sovkorg. Täck för fönstren och sätt på lugn musik.
  • Försök få djuret att vara upptaget med annat – bjud till exempel på extra gott foder.
  • Lugna och ge djuret trygghet om det visar rädsla.
  • Lämna inte djuret ensamt hemma för länge.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-16 november 2019 har sammanlagt 3 516 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. 1 483 svarade att de har husdjur.