Nära 27 000 personer ställer upp i kyrkovalet

Nu är registreringstiden avslutad för nomineringsgrupper och kandidater inför höstens kyrkoval den 19 september. Totalt ställer 601 nomineringsgrupper med cirka 27 000 personer upp i årets val, där cirka 14 500 platser ska tillsättas på tre nivåer.
Den 19 september 2021 är det kyrkoval. Nära 27000 personer ställer som kandidater upp i årets val. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Grupp- och kandidatförteckningarna ska slutgiltigt fastställas av Svenska kyrkans 13 stiftsstyrelser, en process som inklusive överklagandetid ska vara klar senast den 15 juli. Därefter publiceras de fastställda kandidaterna i kyrkovalet, på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval.

I dagsläget har 26 922 unika kandidater registrerats för val till sammanlagt 606 organ på de tre nivåerna i valet: kyrkofullmäktige (= församling/pastorat), stiftsfullmäktige och kyrkomötet (= nationellt).

– Det är helt fantastiskt! Hela 27 000 personer ställer upp i kyrkovalet, och vill på ett demokratiskt sätt ta ansvar för hur Svenska kyrkan ska formas framöver, säger Anki Bondesson, projektledare för kyrkovalet.

– De förtroendevalda fattar viktiga beslut om bland annat gudstjänster och församlingens övriga verksamheter, om ekonomi och kyrkobyggnader, och inte minst om sociala och humanitära insatser. Det ska bli spännande att följa hur de olika nomineringsgrupperna kommer att profilera sig inför kyrkovalet.

14 listor till kyrkomötet
Hittills har totalt 601 nomineringsgrupper anmält kandidatlistor i kyrkovalet. Av dessa har 14 grupper anmält listor till kyrkomötet, nämligen (i bokstavsordning):
Alternativ för Sverige
Arbetarepartiet – Socialdemokraterna
Borgerligt alternativ
Centerpartiet
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK
Frimodig kyrka
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
Kyrklig samverkan i Visby stift
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna
Miljövännerna i Svenska kyrkan
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
Sverigedemokraterna
Vänstern i Svenska kyrkan
Öppen kyrka – en kyrka för alla

Bifogat dokument visar vilka nomineringsgrupper som har registrerat kandidatlistor i kyrkovalet. OBS! De fastställda nomineringsgrupperna och kandidaterna publiceras efter den 15 juli.

Här hittar du allt om kyrkovalet!

FAKTA

• Röstberättigad i kyrkovalet är den som fyllt 16 år (senast på valdagen), är medlem i Svenska kyrkan och folkbokförd i Sverige.
  • Nästan 5 miljoner personer har chansen att rösta i de tre valen: till kyrkofullmäktige, till stiftsfullmäktige och till kyrkomötet.
  • Röstkortet ska ha kommit fram till folkbokföringsadressen senast den 1 september 2021.
  • Förtidsröstning kan ske i hela landet från den 6 september till och med valdagen, den 19 september.

Presskontakt för ärkebiskopen, kyrkomöte, kyrkostyrelse, kyrkorätt, generalsekreteraren, Act Svenska kyrkan (humanitärt arbete), jourhavande präst barn/unga, diakonalt arbete mm.

Anki Bondesson, kyrkovalledare, Svenska kyrkan. Foto: Magnus Aronson/Ikon