Nära 7 av 10 bokar en ny semesterresa inom ett halvår

Det man saknar allra mest efter en semesterresa är solen, värmen och lata oplanerade dagar. Det visar Vings egen undersökning Resepanelen där 17 453 personer fick svara på frågor om semestervanor. Undersökningen visar också att 65 procent av resenärerna bokat in en ny semesterresa redan efter sex månader. Topp 5: Vad saknar du mest när du kommit hem från en solresa? (Fler svar möjliga)

Foto: Side, Turkiet. Fotograf: Joakim Borén

1. Solen och värmen (78 procent)
2. Att inte behöva planera dagarna i detalj (28 procent)
3. Att vara ledig (27 procent)
4. Havet (25 procent)
5. Maten (22 procent)

– Att svenskarna längtar bort till solen och värmen är inte så konstigt med tanke på hur osäkert vädret är i Sverige på somrarna. För många är semestern också ett tillfälle att ta igen tid med familj och vänner och slippa alla krav och måsten, så det är inte förvånande att nästan 7 av 10 har bokat en ny resa inom ett halvår efter den förra, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Topp 5: När bokar du en ny semesterresa? (Fler svar möjliga)

1.Jag avvaktar med att boka nästa semesterresa (32 procent)
2.1-3 månader efter hemkomsten från tidigare resa (31 procent)
3. Ett halvår efter hemkomsten från tidigare resa (23 procent)
4. Någon vecka efter hemkomsten från tidigare resa (8 procent)
5. På väg hem från semestern (3 procent)

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 17 453 personer. Undersökningen genomfördes i maj 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel. 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.