Nära 9 av 10 höstlovsresor är bokade hos Ving

Höstlovet närmar sig med stormsteg och många ser nu sin chans att få ett avbrott från höstvardagen. Med drygt två veckor kvar till lovet är många resor hos Ving redan fullbokade och de platser som finns kvar försvinner nu i rask takt. Researrangören ser också att det finns ett stort intresse för exotiska resor, i synnerhet Mauritius som sticker ut som en bubblare.

Mauritius, foto Ving

På höstlovet flyger Ving med direktcharter till sju destinationer från 13 olika flygplatser i Sverige samt Köpenhamn.

- Höstlovet är en oerhört populär semestervecka. Har man inte bokat en resa ännu är det med andra ord hög tid att göra det. Trycket är högt, men kan man vara flexibel med både avreseort och destination finns det ett större utbud att välja mellan. Störst chans att komma i väg har man från t.ex. Arlanda, Kastrup och Landvetter och då till framför allt Kanarieöarna, men det finns även ströplatser kvar på flera av de mindre regionalflygplatserna runtom i landet, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Kanarieöarna står orubbat i toppen bland destinationer som lockar svenskarna allra mest på höstlovet, då främst resor till Gran Canaria och Teneriffa. Redan nu är drygt 80 procent av resorna till Kanarieöarna bokade, men det är också hit det fortfarande finns störst chans att komma i väg med kort varsel.

Flera av Vings andra populära höstdestinationer är i stort sett redan fullbokade, exempelvis Turkiet och Cypern. Medan det till andra resmål som Kap Verde och Egypten fortfarande finns några platser kvar. Bland de mer exotiska destinationerna, dit Ving erbjuder reguljärflygspaketerade resor, är det Indiska Oceanen som toppar, där i synnerhet Mauritius sticker ut, som har ökat med hela 550 procent jämfört med samma period 2019.

Det är inte bara sol och värme som lockar svenskarna på höstlovet. Efter pandemin kan Ving nu åter se ett ökat intresse för cityresor, där London, Barcelona, Rom, New York och Paris utgör topp-fem-listan.

- Förutom våra ständigt aktuella charterdestinationer är det tydligt att det finns många fler resmål som lockar våra gäster. Höstlovet är en utmärkt tid för att möta hösten i en storstad, så att cityresorna och framför allt London ökar gläder oss. Att Mauritius skjuter i höjden är också jätteroligt, men inte det minsta förvånande, om man ser till de palmkantade sandstränderna och det kristallklara vattnet, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Topp 5: Mest populära charterdestinationer på höstlovet

1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Cypern
4. Kap Verde
5. Egypten

Mauritius, foto Ving
Arguineguin Gran Canaria, foto Mats Högberg Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.