Nära tusen intresseansökningar från Järvabor

Under Järvaveckan som pågår från onsdag till söndag närvarar Almega, Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna för att rekrytera nya medarbetare. Flera företag erbjuder totalt 200 jobb i Almegas tält och intresset har varit långt över förväntan.

- På tre dagar har hela 750 personer sökt jobb hos våra medlemsföretag. Fortsätter det i samma takt lär vi passera 1000 sökande idag. Det känns bra att göra skillnad i praktiken och på samma gång lindra kompetenskrisen hos våra medlemmar, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

Ett tiotal företag närvarar och erbjuder jobb som vårdpersonal, barnskötare, städare, lagerpersonal, fastighetsskötare med flera yrken. I en yrkeskartläggning som Almega publicerade på onsdagen stod det klart att en klar majoritet av de arbetsföra i Rinkeby/Tensta och Husby jobbar i tjänsteföretag. Bland kvinnorna var det hela 100 procent.

- Tjänstesektorn är en integrationsmotor och Almegas medlemsföretag bryter utanförskapet i de här områdena. Jobb är nyckeln till förbättrad integration. Där spelar tjänstesektorn en nyckelroll, avslutar Andreas Åström.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:04:17 CESTPressmeddelande