Nära tusen intresseansökningar från Järvabor

Under Järvaveckan som pågår från onsdag till söndag närvarar Almega, Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna för att rekrytera nya medarbetare. Flera företag erbjuder totalt 200 jobb i Almegas tält och intresset har varit långt över förväntan.

- På tre dagar har hela 750 personer sökt jobb hos våra medlemsföretag. Fortsätter det i samma takt lär vi passera 1000 sökande idag. Det känns bra att göra skillnad i praktiken och på samma gång lindra kompetenskrisen hos våra medlemmar, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

Ett tiotal företag närvarar och erbjuder jobb som vårdpersonal, barnskötare, städare, lagerpersonal, fastighetsskötare med flera yrken. I en yrkeskartläggning som Almega publicerade på onsdagen stod det klart att en klar majoritet av de arbetsföra i Rinkeby/Tensta och Husby jobbar i tjänsteföretag. Bland kvinnorna var det hela 100 procent.

- Tjänstesektorn är en integrationsmotor och Almegas medlemsföretag bryter utanförskapet i de här områdena. Jobb är nyckeln till förbättrad integration. Där spelar tjänstesektorn en nyckelroll, avslutar Andreas Åström.

Almega om budgeten: Bra strukturreformer men mer krävs18.9.2019 09:17:54 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition presenterades idag i riksdagen. Det är den första sedan januariavtalet slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. I propositionen finns början till flera viktiga strukturreformer men mer skulle behövas för att motverka den lågkonjunktur som är på väg, menar Almega. Tisdagens siffror från SCB som visar att arbetslösheten stiger snabbare än väntat är oroande.