Nära tusen intresseansökningar från Järvabor

Under Järvaveckan som pågår från onsdag till söndag närvarar Almega, Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna för att rekrytera nya medarbetare. Flera företag erbjuder totalt 200 jobb i Almegas tält och intresset har varit långt över förväntan.

- På tre dagar har hela 750 personer sökt jobb hos våra medlemsföretag. Fortsätter det i samma takt lär vi passera 1000 sökande idag. Det känns bra att göra skillnad i praktiken och på samma gång lindra kompetenskrisen hos våra medlemmar, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

Ett tiotal företag närvarar och erbjuder jobb som vårdpersonal, barnskötare, städare, lagerpersonal, fastighetsskötare med flera yrken. I en yrkeskartläggning som Almega publicerade på onsdagen stod det klart att en klar majoritet av de arbetsföra i Rinkeby/Tensta och Husby jobbar i tjänsteföretag. Bland kvinnorna var det hela 100 procent.

- Tjänstesektorn är en integrationsmotor och Almegas medlemsföretag bryter utanförskapet i de här områdena. Jobb är nyckeln till förbättrad integration. Där spelar tjänstesektorn en nyckelroll, avslutar Andreas Åström.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.