Nära tusen intresseansökningar från Järvabor

Under Järvaveckan som pågår från onsdag till söndag närvarar Almega, Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna för att rekrytera nya medarbetare. Flera företag erbjuder totalt 200 jobb i Almegas tält och intresset har varit långt över förväntan.

- På tre dagar har hela 750 personer sökt jobb hos våra medlemsföretag. Fortsätter det i samma takt lär vi passera 1000 sökande idag. Det känns bra att göra skillnad i praktiken och på samma gång lindra kompetenskrisen hos våra medlemmar, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

Ett tiotal företag närvarar och erbjuder jobb som vårdpersonal, barnskötare, städare, lagerpersonal, fastighetsskötare med flera yrken. I en yrkeskartläggning som Almega publicerade på onsdagen stod det klart att en klar majoritet av de arbetsföra i Rinkeby/Tensta och Husby jobbar i tjänsteföretag. Bland kvinnorna var det hela 100 procent.

- Tjänstesektorn är en integrationsmotor och Almegas medlemsföretag bryter utanförskapet i de här områdena. Jobb är nyckeln till förbättrad integration. Där spelar tjänstesektorn en nyckelroll, avslutar Andreas Åström.

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.