Näringslivet möter förorten i schack

Flyer från Näringslivet möter förtorten

Siemens stöder Näringslivet möter förorten, en organisation som arbetar för att främja integration genom att skapa givande möten mellan människor med olika bakgrunder och erfarenheter. Ett inledande möte mellan en näringslivsrepresentant och en ungdom från förorten under en turnering i parschack är början på ett mentorskapsprogram som syftar till att bygga varaktiga relationer baserade på ett utbyte av tankar och erfarenheter. Just schackbrädet erbjuder möjligheter till att lära känna varandra på lika villkor.

Som ett globalt teknikföretag vet vi på Siemens hur viktigt det är med mångfald. Hos oss jobbar medarbetare med sammanlagt 169 olika nationaliteter globalt, och i Sverige kommer våra medarbetare ifrån 75 olika födelseländer. Mot bakgrund av det förstår vi värdet av möten mellan människor från en mångfald av bakgrunder och erfarenheter. Genom att stöda initiativet Näringslivet möter förorten har vi möjlighet till att genom att aktivt erbjuda mentorskap i gengäld få nya perspektiv och insikter tillbaka.

Onsdagen 13 november deltar Siemens vd Mikael Leksell när Näringslivet Möter Förorten anordnar en turnering i parschack på Centralstationen i Stockholm.

Läs mer om eventet på naringslivetmoterfororten.se.

Flyer från Näringslivet möter förtorten

Siemens AG (Berlin och München) är ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård. Från mer resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leverantörskedjor och smartare byggnader och nät, till renare och bekvämare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik medsyfte attskapa verkligt värde för kunder och användare. Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen ger Siemens sina kunder möjlighet att transformera sina verksamheter och marknader och hjälper dem att förändra vardagen för miljarder människor. Siemens äger en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en globalt ledande medicinteknisk leverantör som formar framtidens hälso- och sjukvård. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft.

Under räkenskapsåret 2022, som avslutades den 30 september 2022, genererade Siemenskoncernenintäkter på 72 miljarder euro och ett nettoresultat på 4,4 miljarder euro. Per den 30 september 2022 hade företaget cirka 311 000 anställda över hela världen. Mer information finns på www.siemens.com. Under samma tidsperiod genererade Siemens i Sverige en omsättning på 6,2 miljarder kronor och hade cirka 1 500 anställda. Mer information finns på www.siemens.se