Näringslivets krav på Tysklands nästa regering
Valet till förbundsdagen i söndags har skakat om det politiska landskapet i Tyskland. Angela Merkels kristdemokratiska CDU/CSU är fortfarande landets största parti men har tappat många röster jämfört med 2013. Koalitionspartnern SPD gjorde sitt sämsta val någonsin och står inte längre till förfogande för en framtida regeringsbildning.
Valets stora vinnare blev däremot högerpopulistiska och främlingsfientliga AfD som blev tredje störst och för första gången tar plats i parlamentet. Även liberala FDP ökade kraftigt och kommer tillbaka till förbundsdagen efter fyra år utanför. Det nya parlamentariska läget försvårar regeringsbildningen i Europas största ekonomi.
Stabil regering behövs
Tyskland behöver en stabil regering i dessa svåra tider och enligt Eric Schweitzer, styrelseordförande för DIHK, de tyska handelskamrarnas centralorganisation med säte i Berlin, kommer näringslivet att ge stöd åt den regering som med handlingskraft tar sig an nyckelfrågorna inför framtiden.
DIHK, som företräder runt 3,6 miljoner tyska företag i alla branscher och storlekar, har i samband med valet sammanställt en rad frågor som man vill att den kommande tyska regeringen tar tag i för att förbättra förutsättningarna för näringslivet. Listan baseras på resultaten från en undersökning bland 1 800 företag som är medlemmar i någon av de regionala tyska handelskamrarna, IHK.
Budskapet från företagen är entydigt: Det ekonomiska läget är bra – utan tvekan. Men företagen oroar sig för om det kommer att fortsätta så här bra. Inom många viktiga framtidsområden registrerar företagen mer stillestånd än framåtrörelse. Näringslivet förväntar sig nu ett modigt startskott.
Investeringar för framtiden
Vår centralorganisations förslag, baserat på undersökningen, är ett så kallat ”koalitionsavtal för investeringar” (Koalitionsvertrag für Investitionen). Tre områden har identifierats som särskilt viktiga för det tyska näringslivet: arbetskraftsförsörjningen, en modern infrastruktur och mer frihet för företagen.
Vad gäller den första punkten vill man bland annat förbättra möjligheterna att förena föräldraskap och arbete. Barnomsorgen ska byggas ut och fler skolor ska erbjuda undervisning eller fritidsverksamhet på eftermiddagar.
Dessutom förespråkar man enklare regler för att kunna anställa invandrare. Mer än 70 procent av företagen säger att det tyska näringslivet är beroende av utbildad arbetskraft från utlandet. Främlingsfientlighet har det tyska näringslivet därför inte råd med. Företagen önskar sig mer transparenta regler för invandringen och mer rättssäkerhet när det kommer till integrationen av flyktingar.
Bredbandsutbyggnad i hela landet
Inom infrastrukturområdet pekar man på behovet av fortsatt stora investeringar i vägar och järnvägar. Elnätet måste byggas ut för att klara energiomställningen och kostnaderna behöver sjunka för att förhindra att fler producerande företag med hög elförbrukning lämnar landet.
Högst på prioritetslistan står dock digitaliseringen och där särskilt utbyggnaden av bredbands- och fibernätet.
– Behovet av dataledningar med hög kapacitet och tillförlitlighet ökar snabbare än utbudet i Tyskland. Och varje region måste kunna vara med på tåget mot näringslivet 4.0. Just de starka regionerna är en av Tysklands centrala styrkor. Vi får inte nöja oss med att kunna streama filmer utan avbrott i storstadsområden. Även ute på landet behöver de tyska världsmarknadsledare – dagens och framtidens – vara anslutna till den digitaliserade världsekonomin, säger Eric Schweitzer.
Stor frustration över byråkratin
”Mer frihet till företagen” är till sist rubriken för ett område som omfattar krav på mindre byråkrati, mer företagsvänliga planerings- och tillståndsprocesser, fler e-tjänster hos myndigheterna, ett enklare skattesystem och skattelättnader.
Viktigast är färre föreskrifter och en enklare förvaltning. 60 procent av företagen vill att den nya regeringen allra först tar tag i att minska byråkratin. Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen kan bidra till detta: Sju av tio företagare vill kunna sköta alla sina myndighetsärenden via nätet enligt studien.
DIHK menar att Tyskland behöver satsa på alla dessa områden för att inte tappa i internationell konkurrenskraft. De flesta faktorer som ingick i undersökningen bland medlemsföretagen har fått sämre bedömningar än för fyra år sedan, trots ett betydligt bättre ekonomiskt läge idag jämfört med 2013.
I välutbildad arbetskraft, en modern infrastruktur och mer frihet för företagen ligger framtiden för tysk ekonomi. Det behöver både politiken och näringslivet investera i. Sådana investeringar är även viktiga för sammanhållningen i samhället.
Nyckelord
Kontakter
Malin Johanssonkommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Stark tjänstehandel med Tyskland19.4.2024 09:12:17 CEST | Pressmeddelande
Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum