Näringslivssamarbete ska ge 15 personer jobb inom industrin i Sundsvall

Nouryon, Lernia och Arbetsförmedlingen har inlett ett samarbete för att utbilda femton personer i närmare ett år till processtekniska yrken inom industrin. Projektet är ett pilotprojekt för att tillsammans med Nouryon, tidigare AkzoNobel Specialty Chemicals, säkra kompetens och få in mer mångfald inom processindustrin.

Arbetsförmedlingen har sänt ut en inbjudan till 2 000 personer för att informera om rekryteringsutbildningen. Det första mötet hölls i tisdags, nästa träff är i morgon fredag hos Arbetsförmedlingen i Sundsvall.

Björn Vedin och Marcus Dimberg, sitechefer på Nouryon i Sundsvall ser båda ett stort behov av den här satsningen.

Vi står inför en stor kompetensbrist ute på marknaden och svårigheter att attrahera till yrken inom industrin. Vi har kommande pensionsavgångar på våra fabriker i Västernorrland och hoppas med detta pilotprojekt kunna nå andra målgrupper, få mer mångfald samt öka intresset för industrin, säger Björn Vedin.

Vi är stolta att kunna starta detta pilotprojekt tillsammans med Nouryon. Som många andra jobb inom tillverkningsindustrin är processoperatör ett bristyrke. Genom detta tar vi vara på den kompetens som finns och utvecklar personer till kompetenta processoperatörer. Som bemanningsbolag får jag ofta frågan om processoperatörer, svetsare och CNC operatörer, säger Mathias Lordell, utbildningskonsult på Lernia.

Utbildningen är planerad att starta i början av 2019 och inleds med att deltagarnas befintliga kunskaper testas. Utbildningen pågår i cirka 50 veckor. Teori inom processteknik varvas med praktik hos Nouryon.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.