Näringsminister Baylan skapar orealistiska förväntningar på sänkta hyror

Fastighetsägarna ställer sig frågande till det som regeringen idag har presenterat. Den förteckning över vilka branscher som kommer att omfattas av regeringens stödpaket till lokalhyresgäster är mycket mer omfattande än vad som tidigare angivits. Därmed skapar regeringen orealistiska förväntningar.

Näringsminister Ibrahim Baylan presenterade idag ett förtydligande av vilka branscher som kommer att omfattas av regeringens hyresstödspaket. Paketet ligger nu hos EU-kommissionen för godkännande och regeringen förväntas kunna fatta beslut om paketet under nästa vecka. Det är betydligt fler branscher som regeringen föreslås ska omfattas av stödet än som tidigare kommunicerats.

– Regeringen och Ibrahim Baylan skapar orealistiska förväntningar om sänkta hyror. Jag är mycket förvånad över att regeringen höjer konfliktnivån mellan aktörerna när det vi behöver är samförstånd och ett regelverk för stödet. Det är ett gemensamt ansvar som ska tas och det duger inte att regeringen pekar på en av flera aktörer, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Regeringen har ännu inte lämnat besked om hur stora stöden till enskilda företag kan vara eller hur det i praktiken ska hanteras. Förseningen och fördröjningen av klara besked har skapat en osäkerhet bland landets fastighetsägare och lokalhyresgäster som inte hade behövts finnas.

– Vi är oroliga för att breddningen av verksamheter som ska omfattas innebär att förväntningarna blir orealistiska och att det statliga stödet på 5 miljarder kronor inte räcker. I flera grannländer planeras nu stödpaket som är betydligt mer omfattande och som skulle rädda många fler företag och jobb, säger Reinhold Lennebo.

– Det är viktigt att det fortsatta arbetet sker i samverkan mellan fastighetsägare och hyresgäster i de stödberättigade verksamheterna. Regeringen lägger ett stort ansvar på fastighetsägarna att hantera offentliga medel som ska stötta lokalhyresgästerna. Men man kan inte lägga över detta ansvar på en hel bransch utan att man är tydlig med hur tillämpningen ska ske. Det är regeringens uppgift. Våra medlemmar behöver därför ett tydligt statligt regelverk om hur och när stödet får användas för att kunna fatta beslut som fungerar för dem och deras hyresgäster, säger Reinhold Lennebo.

– Det nu beslutade stödpaketet avser hyresstöd under andra kvartalet. Det tredje kvartalet närmar sig med snabb takt och vi vet att det kommer att behövas mer stöd. Regeringen måste inse allvaret och framöver agera både snabbare och mer kraftfullt, avslutar Reinhold Lennebo.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.