Näringsutskottet bjuder in Svenska kraftnät och Energimyndigheten

Näringsutskottet bjuder in Svenska kraftnät och Energimyndigheten med anledning av säkerhetsläget i vårt närområde.

Ett enigt näringsutskott beslutade, under sammanträdet torsdagen den 13 oktober, att bjuda in företrädare för Svenska kraftnät och Energimyndigheten för ett informationsutbyte gällande säkerhetsskydd för energiproduktion och energiinfrastruktur.

Detta mot bakgrund av att Säpo och Energimyndigheten gått ut till aktörer inom energiförsörjning och uppmanat till förstärkta resurser för att upptäcka eventuella sabotage - i efterdyningarna av explosionerna på gasledningarna Nord Stream 1 och 2.

Tobias Andersson (SD), ordförande för näringsutskottet, kommenterar:

- Svensk elförsörjning är vital och ett eventuellt sabotage eller oönskat fel skulle kunna få stora konsekvenser för såväl hushåll som företag, inte minst under vintern. Mot den bakgrunden är det viktigt att riksdagen får kännedom om hur arbetet går med att säkra upp och skydda denna systembärande infrastruktur.

Sverigedemokraterna kommenterar domen av Transportarbetarförbundet och Mats Fredlund8.12.2022 09:05:14 CET | Pressmeddelande

Idag kl 11:00 faller domen i Hovrätten mellan Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Det var under våren 2019 som Mats Fredlund uteslöts ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Domen väntas komma idag kl 11:00. I samband med detta kommer Sverigedemokraternas partisekreterare Mattias Bäckström Johansson finnas tillgänglig i riksdagens kammarfoajé för att ge kommentarer. Tid: Idag torsdag den 8/12, kl 11:00 Plats: Riksdagens kammarfoajé Medier som ej är på plats och som önskar telefonintervju ombedes kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på 010-101 98 00 eller på

Ackrediteringsinbjudan till KRK2211.11.2022 09:58:41 CET | Pressmeddelande

Om en dryg månad anordnar Sverigedemokraterna sin Kommun- och Regionkonferens för 2022. Eventet kommer äga rum på Karlstad CCC i Karlstad och samlar förtroendevalda från hela landet för att presentera och debattera politik på kommunal och regional nivå. Datum: 9-11 december 2022 Plats: Karlstad CCC, Karlstad För att ansöka om ackreditering inför evenemanget, vänligen använd detta formulär. Notera att sista ansökningsdag är den 23/11.

Sverigedemokraterna kommenterar rättegången med Transportarbetareförbundet och Mats Fredlund9.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds rättegången i Hovrätten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Huvudförhandlingarna planeras pågå till och med torsdag. Under våren 2019 uteslöts Mats Fredlund ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Huvudförhandlingarna i Hovrätten inleds idag och kommer pågå i två dagar. Kommentar från Mats Fredlund: - För mig är det en självklarhet att ett fackförbund, som fyller en viktig roll i samhället, inte ska kunna ägna sig åt kränkande särbehandling, oavsett om det gäller religion, etnicitet eller politisk åskådning. Vi fick rätt i Tingsrätten och