Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

- Det känns oerhört spännande att kunna presentera ytterligare ett transportsätt som förbättrar tillgängligheten för kunder från dessa stora upptagningsområden. Vi förbättrar också tillgängligheten för danska kunder som får två flyglinjer, på nära håll, att välja mellan. Med denna direkta närhet till svenska och norska fjällvärlden finns goda möjligheter att växa med nya kunder och även befintliga som väljer att besöka fjällen en gång extra under vintern, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Den 22 december startar BRA-flyg sina första linjer till nya Scandinavian Mountains Airport från Stockholm-Bromma, Ängelholm och Malmö. Flyglinjerna från Göteborg och Växjö startar 26 december. Inom kort släpps möjligheterna att boka flygbiljetter och transfer.

- Att vara först ut som flygbolag till en helt ny och unik flygplats blir verkligen spännande. Jag hoppas många kommer att se fördelarna med att ta klimatkompenserat flyg direkt till skidbacken. Efterfrågan på flygresor till fjällvärlden har ökat de senaste åren, därför ser vi nu stor potential i att flyga från flera orter runt om i landet direkt till Sälen/Trysil, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

Att förbättra tillgängligheten och enkelheten i alla led, från bokning på skistar.com till upplevelsen på plats i svenska och norska fjällen är ett stort utvecklingsområde för SkiStar. Under våren blev skistar.com utsedd till Sveriges bästa sajt, där enkelheten var avgörande enligt juryn.

Korta fakta om Scandinavian Mountains Airport - Sälen/Trysil

● Flygplatsen ligger på gränsen till Norge och är den första som byggs i Sverige på 20 år.

● Helt privatägd av 33 företag.

● Terminalbyggnaden har fyra gater och innehåller bl.a. café, taxfreebutik och shop.

● Ska förse Sveriges största skidområde Sälen och Norges största skidort Trysil med internationella gäster.

● Transfertiden till det närmaste skidområdet i Sälen är 12 minuter. Till Trysil tar transfern 40 minuter.

● Regionen är Skandinaviens största vinterdestination. Här finns fyra skidorter med mer än 100 000 bäddar i hotell,

lägenheter och stugor.

● Under vintersäsongen uppgår antal övernattningar till över 7 miljoner.

● Området erbjuder 250 pister och ett enormt utbud av restauranger, nöjen, shopping och aktiviteter.

Presskontakter Scandinavian Mountains Airport Sälen Trysil

Brett Weihart, vd +46 (0)76 628 96 94, brett.weihart@scandinavianmountains.se

Anders Bjernulf, tf. Kommunikationschef +46 (0)70 237 95 00, anders.bjernulf@scandinavianmountains.se

Presskontakter BRA

Ulrika Matsgård, kommersiell chef BRA, +46 (0)70 699 49 49, ulrika.matsgard@flygbra.se

Jim Hofverberg, kommunikationschef, +46 (0)73 988 84 79, jim.hofverberg@flygbra.se

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.