Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

- Det känns oerhört spännande att kunna presentera ytterligare ett transportsätt som förbättrar tillgängligheten för kunder från dessa stora upptagningsområden. Vi förbättrar också tillgängligheten för danska kunder som får två flyglinjer, på nära håll, att välja mellan. Med denna direkta närhet till svenska och norska fjällvärlden finns goda möjligheter att växa med nya kunder och även befintliga som väljer att besöka fjällen en gång extra under vintern, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Den 22 december startar BRA-flyg sina första linjer till nya Scandinavian Mountains Airport från Stockholm-Bromma, Ängelholm och Malmö. Flyglinjerna från Göteborg och Växjö startar 26 december. Inom kort släpps möjligheterna att boka flygbiljetter och transfer.

- Att vara först ut som flygbolag till en helt ny och unik flygplats blir verkligen spännande. Jag hoppas många kommer att se fördelarna med att ta klimatkompenserat flyg direkt till skidbacken. Efterfrågan på flygresor till fjällvärlden har ökat de senaste åren, därför ser vi nu stor potential i att flyga från flera orter runt om i landet direkt till Sälen/Trysil, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

Att förbättra tillgängligheten och enkelheten i alla led, från bokning på skistar.com till upplevelsen på plats i svenska och norska fjällen är ett stort utvecklingsområde för SkiStar. Under våren blev skistar.com utsedd till Sveriges bästa sajt, där enkelheten var avgörande enligt juryn.

Korta fakta om Scandinavian Mountains Airport - Sälen/Trysil

● Flygplatsen ligger på gränsen till Norge och är den första som byggs i Sverige på 20 år.

● Helt privatägd av 33 företag.

● Terminalbyggnaden har fyra gater och innehåller bl.a. café, taxfreebutik och shop.

● Ska förse Sveriges största skidområde Sälen och Norges största skidort Trysil med internationella gäster.

● Transfertiden till det närmaste skidområdet i Sälen är 12 minuter. Till Trysil tar transfern 40 minuter.

● Regionen är Skandinaviens största vinterdestination. Här finns fyra skidorter med mer än 100 000 bäddar i hotell,

lägenheter och stugor.

● Under vintersäsongen uppgår antal övernattningar till över 7 miljoner.

● Området erbjuder 250 pister och ett enormt utbud av restauranger, nöjen, shopping och aktiviteter.

Presskontakter Scandinavian Mountains Airport Sälen Trysil

Brett Weihart, vd +46 (0)76 628 96 94, brett.weihart@scandinavianmountains.se

Anders Bjernulf, tf. Kommunikationschef +46 (0)70 237 95 00, anders.bjernulf@scandinavianmountains.se

Presskontakter BRA

Ulrika Matsgård, kommersiell chef BRA, +46 (0)70 699 49 49, ulrika.matsgard@flygbra.se

Jim Hofverberg, kommunikationschef, +46 (0)73 988 84 79, jim.hofverberg@flygbra.se

EN FIN VINTERSÄSONG BAKOM ÖKADE INTÄKTER – STOR TILLFÖRSIKT INFÖR KOMMANDE VINTER!3.10.2019 08:14:32 CESTPressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Vi har lagt ytterligare ett riktigt bra verksamhetsår bakom oss. Vid jämförelse mot föregående år är det värt att understryka att fjolåret bjöd på fantastiska väderförutsättningar som medförde att vi ökade antalet skiddagar med hela 7,5 procent. I ljuset av detta är vi mycket nöjda även med årets resultat!

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.