Närvärmeanläggning invigd i Sigtuna stadsängar

Solens strålar och jordens inre. Det är E.ONs lösning till det som utlovas bli Sveriges mest hållbara stadsdel; Sigtuna stadsängar. Idag invigdes närvärmeanläggningen som förenar nytänkande med modern teknik och energieffektivitet.

"Vi har byggt en modern och energieffektiv närvärmeanläggning där vi tar värme inte bara från jordens inre utan också från solens värmande strålar", säger E.ONs Michel Thomas, här tillsammans med Mats Weibull, ordförande i bygg-och miljönämnden, Sigtuna. Foto: E.ON

I Sigtuna stadsängar norr om Stockholm byggs en helt ny stadsdel med målsättningen att bli Sveriges mest hållbara stadsdel.

- Vi har byggt en modern och energieffektiv närvärmeanläggning där vi tar värme inte bara från jordens inre utan också från solens värmande strålar. Äntligen får vi nu inviga anläggningen som blir en viktig del i Stadsängarnas hållbarhetsarbete, säger Michel Thomas, chef för City Quarter & Energy Solutions på E.ON.

- Det känns väldigt bra att Sigtuna Stadsängar, en av Sveriges mest hållbara stadsdelar, får en så innovativ och unik energiförsörjning. Anläggningen ligger i absolut framkant när det gäller lokal energiproduktion, vilket vi är mycket stolta över att ha här i Sigtuna kommun, säger Mats Weibull (M), ordförande i bygg-och miljönämnden.

Närvärmeanläggningen består av 80 bergvärmehål som borrats till 350 meters djup. Uppe på anläggningens tak finns dessutom särskilda uteluftskollektorer som under sommaren återladdar borrhålen och därmed återställer värmebalansen i berget. Denna lösning minskar värmepumparnas elanvändning vilket även är ett viktigt bidrag för att mildra kapacitetsbristen i elnäten.

I området har E.ON även byggt ett tillhörande lågvärmenät som levererar maxtemperaturen 60 grader året om till fastigheterna. Fördelen med ett lågvärmenät är att det inte kräver lika mycket energi som ett traditionellt fjärrvärmenät, men inomhuskomforten för de boende är ändå densamma.

Solceller i området ökar ytterligare den förnybara energiförsörjningen liksom den inköpta elen till anläggningen som enbart kommer från sol, vind och vatten. Fastighetsägare kan även installera egna solceller och/ eller solfångare på hustaken och sedan sälja överbliven el eller varmvatten vidare till elhandlaren eller till värmeanläggningen.

I Sigtuna stadsängar ska det fram till år 2030 byggas över 900 bostäder med tillhörande butiker, förskola, skola samt vård- och omsorgsboende. Utvecklare i området som satsar på hållbar stadsutveckling har under byggprocessen premieras genom markrabatt. Sigtuna stadsängar arbetar enligt Breeam Community och har även vunnit hållbarhetspriset ”The Sweden Green Building Award”.

Michel Thomas, chef för City Quarter & Energy Solutions på E.ON och Mats Weibull, ordförande i bygg-och miljönämnden i Sigtuna inviger närvärmeanläggningen vid Sigtuna stadsängar. Foto: E.ON

E.ON investerar 156 miljoner i Sollefteås elnät för dagens och framtidens behov12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON nästan 156 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Sollefteå kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra Sollefteås tillväxt, men också att öka robustheten och förmågan att stå emot yttre påverkan, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.

Högt elpris driver rekordstor efterfrågan på solceller12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Höga elpriser och en energimarknad med snabba svängningar gör att intresset för solel exploderar. Förra året ville nästan 11 000 hushåll ansluta solcellsanläggningar till E.ONs nät. Det är en ökning med 57 procent från 2020. – Under 2022 har E.ON redan fått in 8 100 föranmälningar om anslutning av solcellsanläggningar, det är mer än tre gånger så mycket som samma period förra året. Vi ser en rekordstor efterfrågan just nu, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution. – De höga elpriserna är en bidragande faktor till att många kunder väljer att installera solceller. Vi ser också att kriget i Ukraina och det spända läget i omvärlden skapar ett intresse av att vara mer oberoende. Många vill också vara med och bidra till klimatomställningen, säger Thomas Petterson. Precis som antalet föranmälningar ökar också antalet anslutna anläggningar, men det finns ett glapp mellan hur många som föranmäls och hur många som ansluts. Enligt Thomas Petterson är en förklaring att u