Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Nässjö Basket - Årets Lyft i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets Lyft - som går till Nässjö Basket!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Lyft: Nässjö Basket

Säsongen 2020-2021 har varit en stor framgång för Nässjö Basket. En sjätteplats i grundserien, och med 18 vinster slog man klubbrekord för antal grundserievinster under en säsong.

När laget slog ut regerande mästarna Borås Basket i kvartsfinalen, så avancerade man till semifinal för första gången någonsin i föreningens historia.

Svenska Basketbollförbundets motivering:
"Om du vill gå fort, gå ensam. Om du vill gå långt, gå tillsammans. Sällan har väl en förening levt ett ordspråk så ut i fingerspetsarna som årets lyft. Nässjö Basket talar redan i sin slogan direkt till supportern med ”din stad, ditt lag” och det är verkligen en slogan grundad i myllan. Nyckelpersoner kan komma och gå men klubben den ska bestå. I år har laget överraskat alla utom sig själva och tagit sig till semifinal. Inga stora ord. Inga PR-stunts. Bara hårt arbete och en genuin kärlek till basketen och bygden."

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 16 matcher eller fler (50%) under grundserien kan vinna ett pris.

Silvana Imam släpper ”Känslan” – Sveriges officiella låt till Basket-EM7.6.2021 08:06:29 CEST | Pressmeddelande

Lekfull, medryckande, pang på och magisk som den bästa av basketmatcher. Nu kommer ”Känslan”, basketambassadören Silvana Imams låt till basket-EM som avgörs i Spanien 17–27 juni. Medverkar i låtens video gör landslagsstjärnorna Frida Eldebrink och Kalis Loyd. I samband med släppet lanseras även en klädkollektion ihop med adidas där överskottet används till ett stipendium vars syfte blir att främja basket som inkluderande kraft. Låten släpps 14 juni.