Nässjö stadskärna återhämtar sig efter pandemin

Under 2021 ökade Nässjö stadskärna sin totala omsättning med 3,6 procent. Snittköpen i stadskärnan, det vill säga beloppet besökaren spenderar per besök, ökar med hela 28 procent. Det kan jämföras med snittet för liknande städer där snittköpen ökar med 8,1 procent. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Nästan samtliga branscher i Nässjö stadskärna återhämtade sig efter pandemiåret 2021 och ökade sin omsättning, förutom dagligvaror som står still. Nässjös hotell- och restaurangnäring ökade sin totala omsättning med 6,6 procent. Försäljningen av kommersiell service ökade sin omsättning med 1,9 procent. Kommersiell service består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare. Även beklädnad ökade sin omsättning med 13,5 procent vilket kan jämföras med snittet i övriga medelstora städer som är 10 procent.

–  Nässjös omsättningsutvecklingar visar att vi kommer tillbaka till stadskärnan efter pandemiåren och att stadskärnan är en plats där vi gärna umgås, handlar och tar del av upplevelser. Vid besök i Nässjö stadskärna så är man också beredd på ett högre snittköp än andra jämförbara städer. En viktig insikt när det återigen väntar tider av osäkerhet, säger Elin Rickardsson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.

Lärdomar från Cityindex som jämför 107 stadskärnor ser att det unika och identitetsskapande kommer ta en allt större plats. Därför blir kunskap om stadens besökare, invånare och arbetande alltmer relevant. Vad vi vill, värdesätter och konsumerar kommer att ange riktningen för framtidens stadskärnor. Städer är i ständig förändring, det är en förutsättning för dess överlevnad. Men idag sker förändringarna allt fortare och förmågan till omställning, flexibilitet, lyhördhet och innovation blir avgörande.

Om Cityindex
Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at