Nästa generation Porsche 911 i extrema tester världen över

Nu börjar slutspurten för nya Porsche 911: den åttonde generationen av den klassiska sportbilen når den europeiska marknaden i början av 2019. Dessförinnan varvar prototyperna upp motorerna igen för att avsluta de sista världsomspännande testerna.

Det innebär att den nya sportmodellen utsätts för hård stress med tester som genomförs i olika klimatzoner där temperaturen kan skilja med upp till 85 grader Celsius. Bilarna körs på vägar med höjdskillnader upp till fyra kilometer, de tvingas utstå trafikstockningar i stora städer och sätta nya rekord på tävlingsbanor. Efter allt detta måste varje enskild komponent i bilen fungera lika felfritt som den gjorde från början.

- Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

- Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår.

Testerna fokuserar först på Porsches traditionella kompetensområden, som chassi och motor, vilka har förbättrats ännu mer både för bättre prestanda och för vardagstrafikens krav. Dessutom görs funktionstester och tillförlitlighetstester av den nya förarmiljön, liksom av instrument och displayer. De nya förarassistanssystemen och det alltmer uppkopplade infotainmentsystemet måste också leva upp till utmaningarna i de hårda testerna. Porsche Connect skiljer sig från land till land och därför är tester av drift och funktioner mycket resurskrävande.

I varma länder som Gulfstaterna i Mellanöstern eller Death Valley i USA måste luftkonditionering, styrning av termosystem och förbränningsförhållanden klara funktionstester i temperaturer upp till 50 grader Celsius. Detsamma gäller inredningsdetaljer som inte får expandera eller dra ihop sig och skramla när de utsätts för hög värme.

I norra Finland med temperaturer på nedåt –35 grader fokuseras testerna på områden som kallstart, värmesystem och luftkonditionering, väggrepp, kör- och bromsegenskaper, liksom på kontrollsystemens svarstid i förhållande till kördynamiken.

De slingrande och krävande vägarna i vid polcirkeln erbjuder optimala förhållanden för att testa sportbilar, samtidigt har den nya 911:an setts köra uthållighetstester på kinesiska vägar och tävlingsbanor i trafik som är typisk för landet. De testerna visar också att bilarna kan köras tillförlitligt på bränslen med enormt varierande kvalitet.

Nürburgring är traditionellt en del av Porsches rigorösa test- och utvecklingsprogram. Motor, transmission, bromsar och chassi måste visa vad de går för på den krävande banan i den bergiga Eifelregionen. I Italien körs bilarna runt höghastighetsbanan Nardò. Där ligger fokus inte enbart på toppfart utan också på kylning och på kördynamiska egenskaper.

I Death Valley når testbilarna sin lägsta punkt under uthållighetstesterna, cirka 90 meter under havsnivån. Den tunna luften i Mount Evans, Colorado, som sträcker sig upp till 4 300 m över havet, utgör en utmaning för biturboöverladdningen och bränslesystemet. När testerna avslutats har bilarna totalt körts cirka tre hundra tusen mil.

Ett mindre spektakulärt test, men inte mindre viktigt, är de kundorienterade vardagstesterna på vanliga gator i städer och på landsvägar runt om i Tyskland. Även under de testerna körs ett stort antal mil, under iakttagande av alla trafikregler, för att säkerställa att hela bilen och alla dess system fungerar tillförlitligt och säkert i vardagen. Allt för att säkerställa att den åttonde generationen av den här sportbilsikonen bygger vidare på traditionen att vara den bästa 911:an någonsin.

Bildmaterial finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och i Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä