Porsche

Nästa generation Porsche 911 i extrema tester världen över

Dela

Nu börjar slutspurten för nya Porsche 911: den åttonde generationen av den klassiska sportbilen når den europeiska marknaden i början av 2019. Dessförinnan varvar prototyperna upp motorerna igen för att avsluta de sista världsomspännande testerna.

Det innebär att den nya sportmodellen utsätts för hård stress med tester som genomförs i olika klimatzoner där temperaturen kan skilja med upp till 85 grader Celsius. Bilarna körs på vägar med höjdskillnader upp till fyra kilometer, de tvingas utstå trafikstockningar i stora städer och sätta nya rekord på tävlingsbanor. Efter allt detta måste varje enskild komponent i bilen fungera lika felfritt som den gjorde från början.

- Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

- Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår.

Testerna fokuserar först på Porsches traditionella kompetensområden, som chassi och motor, vilka har förbättrats ännu mer både för bättre prestanda och för vardagstrafikens krav. Dessutom görs funktionstester och tillförlitlighetstester av den nya förarmiljön, liksom av instrument och displayer. De nya förarassistanssystemen och det alltmer uppkopplade infotainmentsystemet måste också leva upp till utmaningarna i de hårda testerna. Porsche Connect skiljer sig från land till land och därför är tester av drift och funktioner mycket resurskrävande.

I varma länder som Gulfstaterna i Mellanöstern eller Death Valley i USA måste luftkonditionering, styrning av termosystem och förbränningsförhållanden klara funktionstester i temperaturer upp till 50 grader Celsius. Detsamma gäller inredningsdetaljer som inte får expandera eller dra ihop sig och skramla när de utsätts för hög värme.

I norra Finland med temperaturer på nedåt –35 grader fokuseras testerna på områden som kallstart, värmesystem och luftkonditionering, väggrepp, kör- och bromsegenskaper, liksom på kontrollsystemens svarstid i förhållande till kördynamiken.

De slingrande och krävande vägarna i vid polcirkeln erbjuder optimala förhållanden för att testa sportbilar, samtidigt har den nya 911:an setts köra uthållighetstester på kinesiska vägar och tävlingsbanor i trafik som är typisk för landet. De testerna visar också att bilarna kan köras tillförlitligt på bränslen med enormt varierande kvalitet.

Nürburgring är traditionellt en del av Porsches rigorösa test- och utvecklingsprogram. Motor, transmission, bromsar och chassi måste visa vad de går för på den krävande banan i den bergiga Eifelregionen. I Italien körs bilarna runt höghastighetsbanan Nardò. Där ligger fokus inte enbart på toppfart utan också på kylning och på kördynamiska egenskaper.

I Death Valley når testbilarna sin lägsta punkt under uthållighetstesterna, cirka 90 meter under havsnivån. Den tunna luften i Mount Evans, Colorado, som sträcker sig upp till 4 300 m över havet, utgör en utmaning för biturboöverladdningen och bränslesystemet. När testerna avslutats har bilarna totalt körts cirka tre hundra tusen mil.

Ett mindre spektakulärt test, men inte mindre viktigt, är de kundorienterade vardagstesterna på vanliga gator i städer och på landsvägar runt om i Tyskland. Även under de testerna körs ett stort antal mil, under iakttagande av alla trafikregler, för att säkerställa att hela bilen och alla dess system fungerar tillförlitligt och säkert i vardagen. Allt för att säkerställa att den åttonde generationen av den här sportbilsikonen bygger vidare på traditionen att vara den bästa 911:an någonsin.

 

Bildmaterial finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och i Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum