Nästa generation Porsche 911 i extrema tester världen över

Nu börjar slutspurten för nya Porsche 911: den åttonde generationen av den klassiska sportbilen når den europeiska marknaden i början av 2019. Dessförinnan varvar prototyperna upp motorerna igen för att avsluta de sista världsomspännande testerna.

Det innebär att den nya sportmodellen utsätts för hård stress med tester som genomförs i olika klimatzoner där temperaturen kan skilja med upp till 85 grader Celsius. Bilarna körs på vägar med höjdskillnader upp till fyra kilometer, de tvingas utstå trafikstockningar i stora städer och sätta nya rekord på tävlingsbanor. Efter allt detta måste varje enskild komponent i bilen fungera lika felfritt som den gjorde från början.

- Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

- Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår.

Testerna fokuserar först på Porsches traditionella kompetensområden, som chassi och motor, vilka har förbättrats ännu mer både för bättre prestanda och för vardagstrafikens krav. Dessutom görs funktionstester och tillförlitlighetstester av den nya förarmiljön, liksom av instrument och displayer. De nya förarassistanssystemen och det alltmer uppkopplade infotainmentsystemet måste också leva upp till utmaningarna i de hårda testerna. Porsche Connect skiljer sig från land till land och därför är tester av drift och funktioner mycket resurskrävande.

I varma länder som Gulfstaterna i Mellanöstern eller Death Valley i USA måste luftkonditionering, styrning av termosystem och förbränningsförhållanden klara funktionstester i temperaturer upp till 50 grader Celsius. Detsamma gäller inredningsdetaljer som inte får expandera eller dra ihop sig och skramla när de utsätts för hög värme.

I norra Finland med temperaturer på nedåt –35 grader fokuseras testerna på områden som kallstart, värmesystem och luftkonditionering, väggrepp, kör- och bromsegenskaper, liksom på kontrollsystemens svarstid i förhållande till kördynamiken.

De slingrande och krävande vägarna i vid polcirkeln erbjuder optimala förhållanden för att testa sportbilar, samtidigt har den nya 911:an setts köra uthållighetstester på kinesiska vägar och tävlingsbanor i trafik som är typisk för landet. De testerna visar också att bilarna kan köras tillförlitligt på bränslen med enormt varierande kvalitet.

Nürburgring är traditionellt en del av Porsches rigorösa test- och utvecklingsprogram. Motor, transmission, bromsar och chassi måste visa vad de går för på den krävande banan i den bergiga Eifelregionen. I Italien körs bilarna runt höghastighetsbanan Nardò. Där ligger fokus inte enbart på toppfart utan också på kylning och på kördynamiska egenskaper.

I Death Valley når testbilarna sin lägsta punkt under uthållighetstesterna, cirka 90 meter under havsnivån. Den tunna luften i Mount Evans, Colorado, som sträcker sig upp till 4 300 m över havet, utgör en utmaning för biturboöverladdningen och bränslesystemet. När testerna avslutats har bilarna totalt körts cirka tre hundra tusen mil.

Ett mindre spektakulärt test, men inte mindre viktigt, är de kundorienterade vardagstesterna på vanliga gator i städer och på landsvägar runt om i Tyskland. Även under de testerna körs ett stort antal mil, under iakttagande av alla trafikregler, för att säkerställa att hela bilen och alla dess system fungerar tillförlitligt och säkert i vardagen. Allt för att säkerställa att den åttonde generationen av den här sportbilsikonen bygger vidare på traditionen att vara den bästa 911:an någonsin.

Bildmaterial finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och i Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och