Naturvetarna

Nästa jobb? Uppsala universitet, tack!

De som arbetar inom life science, miljö eller bioproduktion och bor i Region Uppsala är överens – Uppsala universitet är den mest attraktiva arbetsgivaren. Det visar fackförbundet Naturvetarnas stora undersökning Naturvetarbarometern, där drygt 6 000 personer rankat de hetaste arbetsgivarna i Sverige.

Uppsala universitet rankas högst i Naturvetarbarometern av de som bor i regionen. Argumenten är att här kan man få stimulerande arbetsuppgifter och möjlighet till kompetensutveckling, vilket värderas högt i yrkeslivet av de som besvarat enkäten. Dessutom önskar de en arbetsplats med ett starkt varumärke, och vars verksamhetsidé går hand i hand med de värderingar man själv står för. Även detta svarar Uppsala universitet bäst upp mot.

Andra attraktiva arbetsgivare för regionens naturvetare är Sveriges lantbruksuniversitet, Livsmedelsverket och Cytiva.

Värderingar styr ungas val av arbetsgivare

Ett genuint hållbarhetsarbete, produkter och tjänster man kan stå för och möjlighet till kompetensutveckling rankas högt när unga naturvetare listar vad som är viktigt när de ska söka jobb. Men de uttrycker också att fast anställning, flexibla arbetstider och konkurrenskraftig lön måste erbjudas dem i framtiden. En stor majoritet anser även att kollektivavtal är viktigt. Det bekräftas av andra undersökningar som Naturvetarna gjort med sina yngre medlemmar det senaste året.

10-i-topp mest attraktiva arbetsgivare i Region Uppsala

1. Uppsala universitet
  2. Sveriges lantbruksuniversitet
  3. Livsmedelsverket
  4. Cytiva
  5. Naturvårdsverket
  6. Läkemedelsverket
  7. AstraZeneca
  8. Kommunen
  9. Försvarsmakten
  10. Länsstyrelsen

Om Naturvetarbarometern:

Datainsamlingen genomfördes under perioden 5 maj 2022 – 14 juni 2022 via enkätutskick. Enkäten skickades ut till Naturvetarnas medlemmar samt till alla studenter som studerar naturvetenskapliga program på ett svenskt universitet.

Totalt svarade 6 158 personer på enkäten. Av dessa arbetar 740 personer i region Uppsala.

Följ Naturvetarna

Senaste pressmeddelandena från Naturvetarna