Nästa steg för ŠKODA DESIGN: Raka och tydliga former inspirerade av tjeckisk glaskonst

- Designspråket utvecklas och förfinas konstant - Precision och klarhet bygger grunden i ŠKODAs design. - En känslofylld design, full av karaktär och med inspiration från tjeckisk glaskonst ŠKODA DESIGN tar nästa steg i företagets designspråk och vidareutvecklar det för ännu mer distinkta, tydliga och känslofyllda former. Harmoniska proportioner, raka linjer, tydliga konturer och kristalliska detaljer i kombination skapar en design med fokus på precision och klarhet. Inspirationen hämtas från den tjeckiska glaskonsten där hantverket står i fokus och skapar en uttrycksfull och känslostyrd design kombinerad med användbarhet och smarthet.

”På bara några år har ŠKODAs nya designspråk demonstrerats genom ett flertal sensationella designstudier som tillsammans stakat ut framtiden för vårt varumärke”, säger Karl Neuhold, Head of Exterior Design på ŠKODA. ”Våra mål är tydligt definierade och nu tar vi ta nästa steg i utvecklingen.”

Med harmoniska proportioner, raka linjer och tydliga konturer såväl interiört som exteriört innehåller ŠKODA DESIGNs DNA en både tydlig och distinkt stil. Det är ett DNA som förmedlar den tidlösa elegans och moderna funktionalitet som kännetecknar dagens ŠKODA-bilar.
Kraftfulla konturer förstärker samspelet mellan ljus och skugga och förmedlar samtidigt dynamik och känsla. Kristall-strukturen finns också i strålkastarna, baklyktorna och flera andra detaljer. Den kristalliska tredimensionella designen ger en elegant och lyxig karaktär kombinerat med modern teknik och praktisk användbarhet.

Tjeckisk glaskonst är ett internationellt erkänt hantverk med lång tradition som kombinerar klassisk tillverkning med modern estetik. Självklart har ŠKODA DESIGN stor respekt för det kulturella arvet från företagets hemland och hedrar dem som skapat tidlös skönhet med högkvalitativt hantverk och enormt detaljrikedom.
Med den traditionen och det arvet har ŠKODA utvecklat ett designspråk som utmärker företagets bilar och som redan har visat genom ett antal konceptstudier. Först ut var ŠKODA VISION D (2011), följde gjorde ŠKODA VISION C (2014) och ŠKODA VISION S (2016) som alla har demonstrerat den pågående designutvecklingen och som också gett en försmak om framtida modeller. Därför kommer en helt ny konceptbil ha världspremiär inom kort – där ŠKODA lyfter designspråket ännu en nivå.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.