Nästan halv miljard till fastigheter genom Tessin

Tessin, som genom crowdfunding låter investerare finansiera fastigheter, lockade i fjol över 461 miljoner kronor vilket möjliggjorde 37 fastighetsprojekt.

Tessin lanserade sin crowdfunding-plattform 2014 och har sedan starten vuxit i snabb takt. 2015 slog man för första gången nordiskt rekord gällande högsta summan rest kapital för ett crowdfunding-projekt i Sverige. 2016 hade sammanlagt över 20 000 investerare och långivare anslutit sig och det förmedlade kapitalet fyrdubblades till över 260 miljoner.

Under 2017 investerades över 461 mkr i olika former av projekt samtidigt som 134 mkr återbetalades till tidigare investerare. Omsättning och förmedlat kapital har fördubblats jämfört med föregående år.

- 2017 var ett otroligt givande år på många sätt. Framförallt känns det betryggande att det egna bolaget, investerare och fastighetsutvecklare belönas i kronor och ören för sin satsning på nytänkande inom branschen, säger Jonas Björkman, vd på Tessin.

Sett till förmedlat kapital är Tessin Europas fjärde största plattform för crowdfunding, men än så länge har verksamheten fokuserat på den svenska marknaden där man sett till volym är fortsatt ohotad etta. 2018 har man siktet inställt på att att etablera sig i Finland och senare även resterande länder i Norden.

-Behovet av att bygga är inte en svensk företeelse, tvärtom. Samtidigt gäller Basel III-ramverket även inom resterande nordiska länder, vilket gör behovet för kapital till en genomgående efterfrågan i hela regionen, menar Björkman.

Fastighetsinvesteringar är en mångfacetterad nisch och det återspeglas även i det gångna årets projekt. Under 2017 har man hjälpt investerare finansiera bl.a. industrilokaler i Örebro, studentlägenheter i Linköping, fjällboenden i Åre och bostadsrätter på Kungsholmen i Stockholm. Av de 37 fastighetsprojekt som Tessin möjliggjort har 34 utvecklats som bostadsrätter och tre som hyresrätter. Fem av dessa projekt är industrilokaler på olika orter i Sverige.

Fakta: Tessins 2017 i siffror
Omsättning Ca 23 mkr