Nästan oförändrad försäljning för kläder – skoförsäljningen ökade med 9,6 procent

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 0,1 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade under månaden med 9,6 procent.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Trots goda förutsättningar med vårväder i stället för fjolårets snö, en påsk med negativ försäljningspåverkan som infaller i april istället för i mars, samt jämförelsetal som inte avskräcker (- 4,5 procent), klarade klädhandeln inte att kravla sig över nollstrecket, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.

– Skohandeln ökade dock med 9,6 procent men å andra sidan tappade den över 19 procent i mars förra året.

– April 2018 var en stark försäljningsmånad för modehandeln. Klädförsäljningen växte med 5,6 procent och skoförsäljningen med hisnande 22,5 procent, vilket blir en utmaning i år, avslutar Mikael Sandström.

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Direktstöd till företag välkomnas: ”Behovet av hyreslättnader är akut”30.4.2020 12:37:23 CESTPressmeddelande

Regeringen har presenterat ett direktstöd till utsatta företag som ska täcka fasta kostnader för exempelvis hyror. Svensk Handel välkomnar beskedet som är viktigt för att rädda företag och jobb inom handeln. ”Hittills har hyresstödet inte nått fram till drabbade butiker, förhoppningsvis sker det genom direktstödet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.