Nästan var femte äger sitt fritidshus med syskon eller släkt

Enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL äger hela 69 procent sitt fritidshus tillsammans med någon. Hälften äger sitt boende med sin partner och nästan var femte äger sitt fritidsboende med syskon eller annan släkting.

Att äga ett fritidshus tillsammans med någon är vanligt i Sverige. Hälften (51 procent) äger fritidshuset tillsammans med sin partner.  Hela 18 procent äger fritidshuset med syskon eller annan släkt.

- Det är såklart tryggt att äga fritidshuset med någon annan. Dels delar man på kostnaderna, men även själva skötseln av hus och trädgård, säger Torbjörn Fredman Nordenchef NOVASOL

Nästan hälften har ärvt sitt fritidshus
Drygt fyra av tio (43 procent) av alla fritidshusägare har ärvt sitt fritidshus. Bland åldersgruppen 30-49 åringar är det ännu fler, där har hela 54 procent ärvt sitt fritidshus.  I samma ålder är det även vanligare (35 procent) att man äger sitt fritidshus med syskon eller annan släkt.

- Att fler i åldern 30-49 år äger fritidshuset tillsammans med syskon eller släkt har naturligtvis en koppling till att det är fler i den ålderskategorin som har ärvt sitt fritidshus, säger Torbjörn Fredman

Hur ser ägandet ut av fritidshus?
1. Delat ägandeskap med make/maka/sambo/särbo 51 %
2. Ensam ägare 29%