Nästan var femte äger sitt fritidshus med syskon eller släkt

Enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL äger hela 69 procent sitt fritidshus tillsammans med någon. Hälften äger sitt boende med sin partner och nästan var femte äger sitt fritidsboende med syskon eller annan släkting.

Att äga ett fritidshus tillsammans med någon är vanligt i Sverige. Hälften (51 procent) äger fritidshuset tillsammans med sin partner.  Hela 18 procent äger fritidshuset med syskon eller annan släkt.

- Det är såklart tryggt att äga fritidshuset med någon annan. Dels delar man på kostnaderna, men även själva skötseln av hus och trädgård, säger Torbjörn Fredman Nordenchef NOVASOL

Nästan hälften har ärvt sitt fritidshus
Drygt fyra av tio (43 procent) av alla fritidshusägare har ärvt sitt fritidshus. Bland åldersgruppen 30-49 åringar är det ännu fler, där har hela 54 procent ärvt sitt fritidshus.  I samma ålder är det även vanligare (35 procent) att man äger sitt fritidshus med syskon eller annan släkt.

- Att fler i åldern 30-49 år äger fritidshuset tillsammans med syskon eller släkt har naturligtvis en koppling till att det är fler i den ålderskategorin som har ärvt sitt fritidshus, säger Torbjörn Fredman

Hur ser ägandet ut av fritidshus?
1. Delat ägandeskap med make/maka/sambo/särbo 51 %
2. Ensam ägare 29%
3. Delat ägandeskap med syskon/släkt 18%
4. Annat 1 %
5. Delat ägandeskap med vänner 0%

NOVASOL, dansommer, Cuendet och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.