Nästan var tioende svensk orolig över valets effekt på reskassan

Hur kommer valet påverka semesterkassan? Det är något som nästan var tioende svensk oroar sig för. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1106 personer fick frågan om de är oroliga över att en ny regering ska påverka deras ekonomi negativt i den mån att de inte kommer att ha råd att resa, svarar nästan var tioende ja.

- Ett valår innebär alltid en viss osäkerhet. Ingen vet hur det kommer att påverka en själv i slutändan, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Väntar med att boka tills valet är avgjort

Undersökningen visar även att det är 4 procent som väljer att vänta med att boka nästa års semester tills valet är avgjort. Det är däremot inget som NOVASOL märker av.

- Vi har redan öppnat våra semesterhus för bokningar 2019. Just nu ligger Sverige i topp, som har ökat med 12 procent jämfört med i fjol, följt av Kroatien och Danmark, säger Torbjörn Fredman.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.