Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Nasta Lojka är aktivist hos belarusiska människorättsorganisationen Human Constanta. Sedan juli 2017 är hon deltagare av Natalia Project – världens första larm- och positioringssystem för utsatta människorättsförsvarare.

– Jag tror att deltagande i Natalia Project kan ge viss, men förstås inte total, garanti att information om framtida arresteringar kan spridas bättre och att omvärlden kan reagera snabbare. Förhoppningsvis kommer det leda till att regimers förtryckande åtgärder blir mildare, sade Nasta Lojka i en intervju vid hennes första Natalia Project-säkerhetsträning.

Nasta Lojka anhölls av den finansiella polisen tidigare idag i Minsk och fördes till den finansiella övervakningsmyndigheten i Belarus. Hennes lägenhet har genomsökts av polisen och hon riskerar nu minst 72 timmars häktning och förhör på söndag.

– Den godtyckliga häktningen av Nasta Lojka utgör en uppenbar kränkning av internationella standarder vad gäller mänskliga rättigheter. Civil Rights Defenders är djupt bekymrade över häktningen och vi uppmanar den belarusiska regimen att omedelbart upphöra med dessa rättsvidriga arresteingar och frige Nasta Lojka, säger Gabrielle Gunneberg, global programchef hos Civil Rights Defenders.

Vi bevakar situationen noggrant och uppdaterar denna artikel i takt med att ny information inkommer.

Länkar och information

Mer information om Natalia Project hittar du här.

Fler nyheter om Belarus hittar du här.

Kontakta oss

Vänligen kontakta press@crd.org eller 076 576 27 62 för mer information eller för att boka en intervju med Gabrielle Gunneberg, global programchef hos Civil Rights Defenders.

Om Natalia Project

Natalia Project är ett verktyg som möjliggör för människorättsförsvarare att slå larm om de skulle utsättas för en attack. Om larmet aktiveras skickas en larmsignal tillsammans med GPS-koordinatorer till Civil Rights Defenders huvudkontor i Stockholm samt till utvalda personer i människorättsförsvararens nätverk. Vid en attack kan vi snabbt påbörja arbetet att lokalisera och försöka hjälpa den som är i fara.

Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare17.9.2021 12:35:14 CEST | Pressmeddelande

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.