Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Nasta Lojka är aktivist hos belarusiska människorättsorganisationen Human Constanta. Sedan juli 2017 är hon deltagare av Natalia Project – världens första larm- och positioringssystem för utsatta människorättsförsvarare.

– Jag tror att deltagande i Natalia Project kan ge viss, men förstås inte total, garanti att information om framtida arresteringar kan spridas bättre och att omvärlden kan reagera snabbare. Förhoppningsvis kommer det leda till att regimers förtryckande åtgärder blir mildare, sade Nasta Lojka i en intervju vid hennes första Natalia Project-säkerhetsträning.

Nasta Lojka anhölls av den finansiella polisen tidigare idag i Minsk och fördes till den finansiella övervakningsmyndigheten i Belarus. Hennes lägenhet har genomsökts av polisen och hon riskerar nu minst 72 timmars häktning och förhör på söndag.

– Den godtyckliga häktningen av Nasta Lojka utgör en uppenbar kränkning av internationella standarder vad gäller mänskliga rättigheter. Civil Rights Defenders är djupt bekymrade över häktningen och vi uppmanar den belarusiska regimen att omedelbart upphöra med dessa rättsvidriga arresteingar och frige Nasta Lojka, säger Gabrielle Gunneberg, global programchef hos Civil Rights Defenders.

Vi bevakar situationen noggrant och uppdaterar denna artikel i takt med att ny information inkommer.

Länkar och information

Mer information om Natalia Project hittar du här.

Fler nyheter om Belarus hittar du här.

Kontakta oss

Vänligen kontakta press@crd.org eller 076 576 27 62 för mer information eller för att boka en intervju med Gabrielle Gunneberg, global programchef hos Civil Rights Defenders.

Om Natalia Project

Natalia Project är ett verktyg som möjliggör för människorättsförsvarare att slå larm om de skulle utsättas för en attack. Om larmet aktiveras skickas en larmsignal tillsammans med GPS-koordinatorer till Civil Rights Defenders huvudkontor i Stockholm samt till utvalda personer i människorättsförsvararens nätverk. Vid en attack kan vi snabbt påbörja arbetet att lokalisera och försöka hjälpa den som är i fara.

Civil Rights Defender of the Year 2024 – Ukrainian Mariia Sulialina documents grave violations against children25.4.2024 08:02:16 CEST | Pressmeddelande

The 2024 Civil Rights Defender of the Year Award goes to Mariia Sulialina, 27, head of the Ukrainian human rights organisation Almenda. Mariia Sulialina became a human rights activist when she was only 15. For many years she has fought tirelessly to hold accountable those responsible for the abuses committed against children during the war in Ukraine.

“Fler barn kommer att sättas i förvar” – kritik mot EU:s nya migrationspakt11.4.2024 13:12:34 CEST | Pressmeddelande

Igår röstades Europeiska unionens migrations- och asylpakt igenom i parlamentet efter flera års förhandlingar. Den undergräver rätten till asyl och kommer att leda till kraftigt ökat lidande för migranter och asylsökande, menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som har granskat pakten. – Migrationspakten hindrar människor att söka och få skydd från krig och förföljelse. Fler barn och vuxna kommer att sättas i förvar och rättsosäkra asylprocesser kommer att öka, säger Martin Nyman, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Syrisk brigadgeneral inför rätta i Sverige11.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt mot en tidigare brigadgeneral i den syriska armén. Mannen står åtalad för medhjälp till folkrättsbrott i Syrien och är den högst rankade militära tjänstemannen att ställas inför rätta i en europeisk domstol för folkrättsbrott i Syrien. Rättegången är också den första i Europa att behandla krigsbrott begångna inom ramen för den syriska regeringens krigföring och handlar om urskillningslösa attacker som drabbat civila. Med nära 200 000 syrier i Sverige är målet relevant för många. Civil Rights Defenders finns därför på plats för att bevaka rättegången och kan kommentera målet utifrån ett folkrättsperspektiv.