Nationaldagsfirandet på Skansen 6 juni

Välkomna med ansökningar om ackreditering till nationaldagsfirandet den 6 juni på Skansen.

Dagen firas med ett högtidligt och festligt program på Sollidenscenen i närvaro av kungafamiljen och sänds i SVT. I år är området för press de sk allsångsplatserna nedanför Ölandskvarnarna.

För att kunna göra en ackreditering behöver vi kopia på presslegitimation eller id-kort.

OBS! Sista dagen för ackreditering är 2 juni.

Observera att Djurgården stängs av för biltrafik på eftermiddagen den 6 juni och avspärrningarna hävs när kungafamiljen lämnat området.

För mer information kontakta  Christina Hamnqvist, pressansvarig Skansen 0729 83 79 55

För mer information om fototillfällen mm på Kungliga slottet kontakta:

Kungl. Hovstaternas informationsavdelning, 08-402 6000, press@royalcourt.se

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.