Svensk Galopp

Nationaldagsgaloppen fyller Gärdet med fullblod och folkfest

Den 6 juni samlas galopphästar, hattar och en stor mängd människor på Gärdet i Stockholm. För fjärde året i rad tar Svensk Galopp kapplöpningarna in till stan för att visa upp hästsportens Formel 1. Inträdet är gratis och förutom galopp anordnas flera andra aktiviteter för både barn och vuxna.

I fjol kom uppskattningsvis 30 000 besökare till Nationaldagsgaloppen på Gärdet som därmed på kort tid etablerat sig som en stor svensk nationaldagstradition i Stockholm. Galopp på Gärdet är dock inget nytt. Redan den 7 juni 1831 anordnades galopp där i närvaro av Hans Majestät Konungen Karl XIV Johan, en tradition som sedan pågick i nästan 100 år. Det är den tidens kapplöpningar som är ursprunget till dagens svenska galoppsport.

­– Vi vill återskapa en lång tradition och folkfest i Stockholm som visar upp en av världens vackraste och mest fartfyllda sporter. Men framför allt vill vi få människor som aldrig besökt en galoppbana att få se hur fantastisk sporten är. Därför tar vi galoppen till en mer lättillgänglig plats och ger dem en upplevelse de kanske inte hade sökt upp själva, säger Ulf Hörnberg, vd, Svensk Galopp.

Under Nationaldagsgaloppen hålls sex lopp med fullblodshästar. Två av dessa lopp är med arabiskt fullblod och de direktsänds i Förenade Arabemiraten. Därtill går två ponnylopp. Kapplöpningarna är huvudtemat för dagen men en rad andra aktiviteter är inplanerade. Den i galoppsammanhang traditionsenliga hattparaden är en av punkterna, i år med en ny klass för hundägare som kallas ”Match your dog”. Hattparadsjuryns ordförande är Ann Wilson från Let’s Dance och bland övriga medlemmar finns Anders Bagge som speciellt sakkunnig på hundar. För barnen finns alltifrån ponnyridning till att köra minigrävmaskiner. Sonja Aldén sjunger nationalsången och underhåller.

Program med cirkatider:

11.30 Serveringarna öppnar

12.30 Invigning med nationalsång

12.50 Första loppet (ponnyloppen inleder)

16.15 Avslutning

Ulf Hörnberg, vd, Svensk Galopp
ulf.hornberg@svenskgalopp.se

Svensk Galopp

Svensk Galopp är organisationen som förvaltar och utvecklar galoppsporten i Sverige. Svensk Galopp består av två delar: den ideella föreningen Svensk Galopp och Svensk Galopp AB. Medlemmar i föreningen är Stockholms Galoppsällskap, Skånska Fältrittklubben och Göteborgs Galoppsällskap. Medlemmarna i sällskapen tillsätter Svensk Galopps fullmäktige som i sin tur utser styrelsen i föreningen. Styrelsen i Svensk Galopp AB är densamma som i föreningen. Den dagliga verksamheten i Svensk Galopp återfinns i Svensk Galopp AB. Galopp i Sverige bedrivs på Bro Park (Stockholm), Jägersro Galopp (Malmö) och Göteborg Galopp. Samt en gång om året på Strömsholm. Du hittar högupplösta bilder från alla svenska galopptävlingar på www.svenskgalopp.smugmug.com.

Följ Svensk Galopp

Abonnera på våra pressmeddelanden.