Nationell konferens för sjukhusclowner

7.10.2016 08:10 | Barncancerfonden

När sjukhusclownerna kommer på besök kan vad som helst hända. Genom humor, fantasi och skratt dämpas rädsla och stress hos barnen och deras familjer. Clownerna är professionella artister med erfarenhet av att möta barn i kris. De kan läsa av situationer och möta barnen där de befinner sig. Ett möte kan vara fyllt av bus och skratt men det kan lika gärna bli vackert och stämningsfullt. Alla sorters känslor får ta plats.

Den 6-7 oktober anordnar Glädjeverkstan, sjukhusclownerna i Stockholm, en nationell konferens där clowner från hela landet träffas. Inför konferensen har Glädjeverkstan bland annat kartlagt sjukhusclowners aktivitet i Sverige.

– Genom resor, möten och kontakter med europeiska systerorganisationer har vi i Glädjeverkstan sett värdet av att samarbeta för att synliggöra och utveckla arbetet som sjukhusclowner nationellt. Det är därför vi nu står som värdar till denna nationella konferens, berättar Eva Riepe, verksamhetsledare på Glädjeverkstan.

Clownkonferensen sker i Bullkyrkan, Gamla Stan i Stockholm. Deltagande clowner kommer bland annat att kunna välja mellan olika kreativa workshops och utbildningar, fördjupa sig i utmaningar i arbetet med svårt sjuka patienter samt lyssna på föredrag om arbetet som syskonstödjare på Sveriges enda barnhospice och om den etnografiska studien ”Fantasi, glädje och hopp i clownernas förtrollade värld”.

De organisationer som deltar i konferensen är:
Glädjeverkstan, Stockholm (arrangör och värd för konferensen)
Lulestass, Luleå
NUS-Clownerna, Umeå
Bulgo, Örebro/Nora
Clownclubben, Eskilstuna/Nyköping
Clownetterna, Västerås
Östergötlands Sjukhusclowner, Norrköping/Linköping/Motala
Clownlabbet, Kalmar/Växjo/Västervik
Kultursjukhuset Stockholm/Jönköping/Borås
Thomas Järbo, Sundsvall
Clownjouren, Uppsala/Gävle/Falun/Nyköping
Clownkliniken, Göteborg/Borås/Halmstad/Skövde/Jönköping/Karlstad
Clownronden, Malmö/Helsingborg/Kristianstad/Ystad/Landskrona/Ängelholm
Palle, Visby

Stöd din lokala clownorganisation Organisationerna för sjukhusclowner kan arbeta tack vare finansiering från bidragsgivare bland företag och privatpersoner. På respektive organisations hemsida kan du bidra ekonomiskt till sjukhusclownerna i din region.

Se filmen
För en inblick i sjukhusclownernas värld, se den nya filmen från Clownkliniken här.
Filmen visar sjukhusclownernas arbete i västra Sverige.

För mer information, vänligen kontakta Glädjeverkstan (värd för konferensen)
Eva Riepe, verksamhetsledare
Anne-Marie Möller, verksamhetsledare