Nationell terapi – Peter Johansson ställer ut på Svenska institutet i Paris
Peter Johansson är en av vår tids mest framstående svenska konstnärer. Han är född 1964 i Sälen och utbildad på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Han har ställt ut i Skandinavien och Tyskland och finns representerad i ett flertal offentliga och privata samlingar.
”Det finns många anledningar att visa Peter Johanssons verk i Paris just nu”, skriver Ewa Kumlin, chef för Svenska institutet i Paris, i förordet till utställningskatalogen. ”Han en av Sveriges främsta samtidskonstnärer och vi är övertygade om att hans konst kan skänka nya oväntade perspektiv i mötet med en fransk publik.”
I över trettio år har Peter Johansson omtolkat och förvrängt klassiska svenska kulturella symboler. Han gör ingen skillnad mellan högt och lågt, fint och fult: han har styckat dalahästar och förpackat dem som varor i en charkdisk, poserat som falukorv och klätt ut sig till Anders Zorn. Den nya utställningen består dels av konstverk som har ställts ut tidigare, dels av verk som producerats för Svenska institutet i Paris.
”Peter Johansson har en förmåga att utmana och provocera, men alltid med omisskännlig humor och ett mått av självkritik”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. ”Hans nya utställning ställer svåra frågor om det symboliska värdet av vårt kulturarv och av vem och hur det skapas.”
Nationell terapi utgörs av en samling konstföremål, installationer och fotografier som visas i utställningsrum, trapphus och trädgård och bjuder in oss att fundera över vårt förhållande till begrepp som nationell och kulturell identitet.
Curator är Marion Alluchon, Svenska institutet i Paris.Utställningen är producerad med stöd av Kulturrådet. Verket The Tessin Cabinet (The Labyrinth) är producerat i samråd med Nationalmuseum, Sveriges konst- och designmuseum.
Nationell terapi utgör startskottet på en säsong ägnad åt att visa hur sammansatt bilden av ett land är, hur dessa bilder skapas och hur de tas i anspråk. I början av 2020 kommer att antal olika event äga rum på institutet, bland annat en paneldiskussion med Peter Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer international media
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum