Nationella produktionsrabatter uteblir, men regionen fortsätter sin satsning på film och tv

Införandet av nationella produktionsrabatter i Sverige uteblev i höstbudgeten. Det här innebär att Sverige nu nästan är det enda landet i Europa som saknar produktionsrabatter som ett incitament för filminspelningar att förlägga sin produktion i landet.

Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Västra Götalandsregionen däremot satsade redan i år på en regional produktionsrabatt och i veckan blev det klart att ytterligare 6 miljoner kommer att satsas under nästa år.

Vi ser näringspolitiska vinster med att filminspelningar förläggs i regionen och är stolta över att vi nu går vidare med det här pilotprojektet som kommer att stärka Västra Götaland som filmregion ytterligare, säger Kristina Jonäng (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

Film i Väst har under flera år drivit frågan om införandet av en nationell produktionsrabatt och varnat för vad som händer om det inte införs i Sverige.

Det här är mycket beklagligt. Redan idag förlorar vi film- och tv-inspelningar till länder som erbjuder förmånligare villkor genom produktionsrabatter, det gäller både internationella produktioner som väljer andra länder framför Sverige men också svenska produktioner som nu tvingas utomlands. Film- och tv-produktion är en tillväxtbransch och Sverige missar tåget, säger Mikael Fellenius, vd på Film i Väst.

För mer information och frågor:

Mikael Fellenius, vd för Film i Väst, mikael.fellenius@filmivast.se

Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen, kristina.jonang@vgregion.se

Mikael Fellenius, vd Film i Väst
Kristina Jonäng, (c), ordförande Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev28.6.2021 10:00:14 CEST | Pressmeddelande

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.