Nationella produktionsrabatter uteblir, men regionen fortsätter sin satsning på film och tv

Införandet av nationella produktionsrabatter i Sverige uteblev i höstbudgeten. Det här innebär att Sverige nu nästan är det enda landet i Europa som saknar produktionsrabatter som ett incitament för filminspelningar att förlägga sin produktion i landet.

Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Västra Götalandsregionen däremot satsade redan i år på en regional produktionsrabatt och i veckan blev det klart att ytterligare 6 miljoner kommer att satsas under nästa år.

Vi ser näringspolitiska vinster med att filminspelningar förläggs i regionen och är stolta över att vi nu går vidare med det här pilotprojektet som kommer att stärka Västra Götaland som filmregion ytterligare, säger Kristina Jonäng (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

Film i Väst har under flera år drivit frågan om införandet av en nationell produktionsrabatt och varnat för vad som händer om det inte införs i Sverige.

Det här är mycket beklagligt. Redan idag förlorar vi film- och tv-inspelningar till länder som erbjuder förmånligare villkor genom produktionsrabatter, det gäller både internationella produktioner som väljer andra länder framför Sverige men också svenska produktioner som nu tvingas utomlands. Film- och tv-produktion är en tillväxtbransch och Sverige missar tåget, säger Mikael Fellenius, vd på Film i Väst.

För mer information och frågor:

Mikael Fellenius, vd för Film i Väst, mikael.fellenius@filmivast.se

Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen, kristina.jonang@vgregion.se

Mikael Fellenius, vd Film i Väst
Kristina Jonäng, (c), ordförande Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen