Nationellt kreditregister - lösningen på överskuldsättningen?

Svenskarnas skulder fortsätter att öka. För att få bukt med problemet föreslår Finansinspektionen ett nationellt kreditregister dit alla kreditupplysningsföretag är skyldiga att rapportera till. Lånakuten står bakom förslaget som vi tror skulle bidra till att minska överskuldsättningen hos svenska hushåll.

Överskuldsättning är ett växande problem i Sverige. Skulderna står i vägen för individens framtida bostadsmöjligheter, jobb och i många fall även familjelivet. Det innebär även en ökad risk för psykisk ohälsa vilket i sin tur är en kostnad för samhället. Lägg därtill en osäkerhet för kreditföretagen.

Flera branschledande företag och organisationer är överens om att bristande kreditprövningar är en anledning till att överskuldsättningen fortsätter att öka. När en låntagare ansöker om ett lån är långivaren enligt lag skyldig att genomföra en kreditprövning för att fastställa låntagarens betalningsförmåga, även kallad kreditvärdighet.

Det finns idag flera kreditupplysningsföretag och det är upp till långivarna själva att bestämma vilket företag som ska ta hand om upplysningarna. I Sverige är UC den dominerande aktören, men det finns en rad andra företag såsom Bisnode och Creditsafe som används flitigt av låntagarna.

Problemet med dagens kreditprövningar är att det inte finns ett samlat skuldregister vilket leder till bristfälliga kontroller. Det gör det möjligt för den enskilde låntagaren att själv påverka sina möjligheter att beviljas ett lån. I de fall en låntagare inte beviljas ett lån där UC gör kreditprövningen kan denne i stället ansöka om ett lån utan UC och på så vis förbättra sina chanser att få låna pengar.

Nationellt kreditregister skulle motverka överskuldsättning

Huruvida låntagare lånar utan UC eller med UC är egentligen inte orsaken till den ökade skuldsättningen. Problemet ligger istället i att dagens kreditprövningar är bristfälliga. Idag tvingas långivare fatta beslut på ofullständig information vilket ökar risken för att låntagare lånar mer pengar än de egentligen har råd med. På sikt leder det till överskuldsättning som i första hand påverkar individen, men även familjer, vänner och i slutändan samhället.

Finansinspektionen förespråkar därför ett nationellt kreditregister dit alla banker och långivare måste rapportera till. Många banker, långivare och kreditupplysningsföretag står bakom förslaget - och så även vi på Lånakuten. Vi tror ett nationellt kreditregister skulle vara ett steg i rätt riktning i kampen mot att minska svenskarnas skuldsättning.

ROI Media ser ökad tillväxt på marknaden för låneförmedlare som erbjuder låntagare att låna 4000 kr till 60 000 kr efter investering från BGF22.11.2021 22:08:49 CET | Pressmeddelande

Med motiveringen “ett starkt team av entreprenörer och ett företag med en tydlig plan samt genuint innovativa och betydande satsningar inom sektorn” fick ROI Media Ltd. i januari i år en investering på fyra miljoner från investeringsbolaget BGF. “Den extra finansieringen från BGF kommer att möjliggöra ännu snabbare tillväxt och utöka vår marknadsandel”, uttryckte Robin Kaneteg, medgrundare och VD för ROI efter tillkännagivandet av investeringen från BGF.