Bring

Nätshoppare erbjuds inte de leveranssätt de söker

Dela

Svenska nätshoppare vill ha fler leveransalternativ än vad de svenska nätbutikerna erbjuder. Hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de söker.

De senaste siffrorna från Brings nordiska konsumentundersökning om e-handel för Q1 2016, visar att fyra av tio svenskar skulle välja ett annat leveransalternativ om de fick välja om igen. Huvudorsaken var att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de svenska nätshoppare som fick varorna levererade till ett utlämningsställe hellre skulle velat ha haft det levererat hela vägen hem. Nästan 20 procent av dem som fick en vara levererad hem under dagen hade velat få varan levererad hem på kvällen. Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till utlämningsställe eller hela vägen hem var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än till exempel de som hämtade den nätshoppade varan i en fysisk butik. Holgersson anser att undersökningen visar tydligt att svenska nätshoppare söker fler sätt att få varorna levererade på, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen. Han tror också kunderna värdesätter en förbättrad service.

– Svenska nätbutiker bör ta detta på allvar och öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt. Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

För mer information, kontakta Johan Holgersson +46 709 756 620, johan.holgersson@bring.com, marknadsdirektör Brings e-handelsdivision och ledare för Brings eLAB

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Bring
Bring
Västberga allé 60
126 30 Hägersten

+46 70 789 78 50http://www.bring.se

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora verksamheter i Norden. Vi hjälper dig att effektivt transportera, lagerhålla och leverera. Med ett helhetserbjudande inom paket, gods, termo, lager, bud och post kan Bring bistå din verksamhet med små och stora uppdrag i Sverige och därifrån till eller från övriga världen. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er – till er eller direkt till era kunder. bring.se

Följ Bring

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Bring

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum