Natur & Kultur tillgängliggör ukrainska läromedel

Nu tillgängliggör Natur & Kultur, i samarbete med och tillstånd från det ukrainska läromedelsförlaget Ranok Publishing House, ett urval ukrainska läromedel i olika ämnen för alla lärare och elever som har behov av att upprätthålla undervisningen i tider av krig, flykt och oro.

Efter de senaste veckornas upptrappning av invasionen av Ukraina med många människor på flykt genom Europa, väntas ett stort antal barn i olika åldrar till kommuner och skolor runt om i Sverige. För att underlätta undervisningen för de ukrainska barnen tillgängliggör nu Natur & Kultur, tillsammans med det ukrainska förlaget Ranok Publishing House, ett urval ukrainska läromedel för fri användning via Natur & Kulturs hemsida.

– Att producera läromedel är en del av vår kärnverksamhet, och att tillgängliggöra ett urval ukrainska läromedel som följer ukrainsk läroplan är vårt sätt att bidra till att hjälpa ukrainska barn, ungdomar och lärare att upprätthålla den viktiga undervisningen trots oroliga omständigheter. Det ligger dessutom helt i linje med Natur & Kulturs mål att bilda, utbilda och verka för demokrati, säger Katarina Blomkvist, förlagschef på Natur & Kultur Läromedel och Akademi.

Utöver att tillgängliggöra ukrainska läromedel digitalt har Natur & Kultur bidragit med ekonomiskt stöd till fyra ideella organisationer som genom olika insatser verkar för att stötta yttrande- och pressfrihet i Ukraina; Civil Rights Defenders, Reportrar utan gränser, Vox Ukraine och Svenska PEN. Läs mer om stiftelsens arbete

Mer information och kontakt

För mer information om Natur & Kulturs läromedel, vänligen kontakta Ann Förberg, marknadschef Natur & Kultur Läromedel och Akademi, ann.forberg@nok.se eller telefon 08-4538753. För mer information om stiftelsens ekonomiska stöd till organisationer, vänligen kontakta Sanna Wallin, kommunikationsansvarig, sanna.wallin@nok.se eller telefon 08-4538693.

Nicolas Lunabba debuterar som författare6.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hösten 2022 ger Natur & Kultur ut Nicolas Lunabbas debutbok "Blir du ledsen om jag dör?" Nicolas Lunabba är mångfaldigt prisad för sitt arbete med barn och unga. Han är verksamhetsansvarig på organisationen Helamalmö och en stark röst i samhällsdebatten. Nicolas var värd för Sommar i P1 2021 och hans program hyllades för sitt mänskliggörande av unga som hamnar i våldsspiraler. Programmet byggde på ett utdrag ur det som nu blir hans debutbok.

Mycket starkt resultat för Stiftelsen Natur & Kultur 202128.3.2022 09:09:56 CEST | Pressmeddelande

Stiftelsen Natur & Kultur redovisar en omsättning på 407 miljoner kronor och ett resultat på 142 miljoner kronor för 2021, en resultatökning med 117 miljoner jämfört med 2020. Det är det goda utfallet för finansverksamheten och det mycket fina resultatet för förlagsverksamheten som bidrar till den positiva resultatutvecklingen. Det stärker stiftelsen i fortsatta satsningar, både på förlaget och på utdelningen av priser, stipendier och stöd för att stärka röster i det demokratiska samtalet.