Naturmystik på Biologiska museet under Kulturnatten 29 april

När konsten möter naturen uppstår ofta något oväntat, ibland främmande, men alltid laddat med poetisk kraft.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Genom ögonen på de deltagande konstnärerna under Kulturnatt Stockholm extrapoleras den vilda naturens krafter och en ny mystisk dimension framträder. Denna sammansmälter sedan med Biologiska museet, Stockholms unika och historiska miljö från slutet av 1800-talet.

Här presenteras nationalromantiska visioner av naturmiljöer med nordisk flora och fauna mot en fond målad av Bruno Liljefors, upplysta av det infallande dagsljuset.

De utvalda konstverk som ingår i utställningen Naturmystik kan ses som materialiserade objekt sprungna ur en hemlig dialog mellan konstnär, natur och själva museirummet.

Fotografi, skulptur och film av Duilio Forte, Lars-Erik Larsson, Hans Malm, Serinyà, Marika af Trolle, Kristina af Trolle.

Fri entré

Följ eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1675223162780159/

För mer info kontakta Lars-Erik Larsson på Biologiska museet.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.