Naturmystik på Biologiska museet under Kulturnatten 29 april

När konsten möter naturen uppstår ofta något oväntat, ibland främmande, men alltid laddat med poetisk kraft.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Genom ögonen på de deltagande konstnärerna under Kulturnatt Stockholm extrapoleras den vilda naturens krafter och en ny mystisk dimension framträder. Denna sammansmälter sedan med Biologiska museet, Stockholms unika och historiska miljö från slutet av 1800-talet.

Här presenteras nationalromantiska visioner av naturmiljöer med nordisk flora och fauna mot en fond målad av Bruno Liljefors, upplysta av det infallande dagsljuset.

De utvalda konstverk som ingår i utställningen Naturmystik kan ses som materialiserade objekt sprungna ur en hemlig dialog mellan konstnär, natur och själva museirummet.

Fotografi, skulptur och film av Duilio Forte, Lars-Erik Larsson, Hans Malm, Serinyà, Marika af Trolle, Kristina af Trolle.

Fri entré

Följ eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1675223162780159/

För mer info kontakta Lars-Erik Larsson på Biologiska museet.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.