Naturmystik på Biologiska museet under Kulturnatten 29 april

När konsten möter naturen uppstår ofta något oväntat, ibland främmande, men alltid laddat med poetisk kraft.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Genom ögonen på de deltagande konstnärerna under Kulturnatt Stockholm extrapoleras den vilda naturens krafter och en ny mystisk dimension framträder. Denna sammansmälter sedan med Biologiska museet, Stockholms unika och historiska miljö från slutet av 1800-talet.

Här presenteras nationalromantiska visioner av naturmiljöer med nordisk flora och fauna mot en fond målad av Bruno Liljefors, upplysta av det infallande dagsljuset.

De utvalda konstverk som ingår i utställningen Naturmystik kan ses som materialiserade objekt sprungna ur en hemlig dialog mellan konstnär, natur och själva museirummet.

Fotografi, skulptur och film av Duilio Forte, Lars-Erik Larsson, Hans Malm, Serinyà, Marika af Trolle, Kristina af Trolle.

Fri entré

Följ eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1675223162780159/

För mer info kontakta Lars-Erik Larsson på Biologiska museet.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.