Naturmystik på Biologiska museet under Kulturnatten 29 april

När konsten möter naturen uppstår ofta något oväntat, ibland främmande, men alltid laddat med poetisk kraft.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Genom ögonen på de deltagande konstnärerna under Kulturnatt Stockholm extrapoleras den vilda naturens krafter och en ny mystisk dimension framträder. Denna sammansmälter sedan med Biologiska museet, Stockholms unika och historiska miljö från slutet av 1800-talet.

Här presenteras nationalromantiska visioner av naturmiljöer med nordisk flora och fauna mot en fond målad av Bruno Liljefors, upplysta av det infallande dagsljuset.

De utvalda konstverk som ingår i utställningen Naturmystik kan ses som materialiserade objekt sprungna ur en hemlig dialog mellan konstnär, natur och själva museirummet.

Fotografi, skulptur och film av Duilio Forte, Lars-Erik Larsson, Hans Malm, Serinyà, Marika af Trolle, Kristina af Trolle.

Fri entré

Följ eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1675223162780159/

För mer info kontakta Lars-Erik Larsson på Biologiska museet.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Ljuset går upp över Djurgården idag27.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag går ljuset upp extra tidigt när Djurgården både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt. Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.