Naturmystik på Biologiska museet under Kulturnatten 29 april

När konsten möter naturen uppstår ofta något oväntat, ibland främmande, men alltid laddat med poetisk kraft.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Genom ögonen på de deltagande konstnärerna under Kulturnatt Stockholm extrapoleras den vilda naturens krafter och en ny mystisk dimension framträder. Denna sammansmälter sedan med Biologiska museet, Stockholms unika och historiska miljö från slutet av 1800-talet.

Här presenteras nationalromantiska visioner av naturmiljöer med nordisk flora och fauna mot en fond målad av Bruno Liljefors, upplysta av det infallande dagsljuset.

De utvalda konstverk som ingår i utställningen Naturmystik kan ses som materialiserade objekt sprungna ur en hemlig dialog mellan konstnär, natur och själva museirummet.

Fotografi, skulptur och film av Duilio Forte, Lars-Erik Larsson, Hans Malm, Serinyà, Marika af Trolle, Kristina af Trolle.

Fri entré

Följ eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/1675223162780159/

För mer info kontakta Lars-Erik Larsson på Biologiska museet.

Naturmystik på Kulturnatten 2017

Kaffekassa hjälper berguvar i skärgården22.2.2018 10:28Pressmeddelande

Alla som druckit kaffe på Skansens Restauranger under parollen, "Visste du att Berguven föredrar kaffe latte" har varit med och bidragit till Skansens insamlingsprojekt för berguvarna. När kaffekassan räknades i slutet av året uppgick den till hela 140.000 kronor! -Det kommer att räcka en bra bit i vårt berguvsarbete, efter att i 30 år ha satt ut berguvar är det nu dags att göra en inventering av berguvar i Stockholms skärgård för att se vilken effekt utsättningen haft, säger Tomas Frisk som är chef för den zoologiska avdelningen på Skansen.