Naturskyddsföreningen beklagar förslag om reseavdrag som ger högre klimatutsläpp

I somras beslutade riksdagen om ett reformerat reseavdrag som skulle innebära lägre klimatutsläpp. Nu vill regeringen och dess samarbetsparti SD riva upp reformen och i stället behålla det gamla reseavdraget och dessutom öka subventionssumman. Naturskyddsföreningen är mycket oroad över den destruktiva riktning vi nu ser inom miljöpolitiken.

– Att den nya regeringen och dess samarbetsparti SD i rekordfart skrotar en reform som i närtid skulle leda till minskade utsläpp av koldioxid och minska trafikens miljöpåverkan är mycket oroande. Regeringen och SD väljer att satsa på en subvention som leder till ökade utsläpp, förstärker ojämlikheter, riskerar att försvaga kollektivtrafiken och som premierar avdrag för trängselskatt i stället för att gynna landsbygden. Det här går åt fel håll, säger Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter på Naturskyddsföreningen.

Regeringens och SD:s förslag att behålla och öka subventionen i reseavdraget innebär enligt Naturskyddsföreningens granskning bland annat:

• Skattesubventionen till trafik ökar med sammanlagt ca 1,6 miljarder kronor 2023 när avdragsbeloppet höjs från 18,50 till 25 kronor. Det leder till ökade utsläpp av växthusgaser och ökar övrig miljöpåverkan, såsom utsläpp av partiklar och kväveoxider, från arbetsresor. Förslaget leder även till negativa effekter på transporteffektiviteten genom att biltrafik gynnas i förhållande till kollektivtrafik som inte omfattas av höjningen.
  • Kommuner drabbas, särskilt landsbygdskommuner. Ett återinförande av reseavdraget enligt förslaget beräknas varaktigt minska de kommunala skatteintäkterna med 6,8 miljarder kronor per år från 2023, jämfört med beslutade regler. Underlaget för den kommunala inkomstskatten kommer i genomsnitt minska procentuellt mer i landsbygdskommuner jämfört med i storstadskommuner.
  • Förslaget förstärker ekonomiska orättvisor. Det föreslagna avdraget innebär en större skattelättnad ju högre individens marginalskatt är och gynnar i högre utsträckning män än kvinnor.
  • Färre får avdrag. En återgång till ett reseavdrag uppskattas minska antalet individer som omfattas av skattelättnaden med ca 290 000, men ökar ändå miljöpåverkan.