Naturskyddsföreningen kommenterar skuggbudgetarna

Nu har S, MP, V och C presenterat sina respektive skuggbudgetar. Naturskyddsföreningen har analyserat partiernas budgetförslag på klimat- och miljöområdet. I vissa frågor är det tydligt att det råder en viss samstämmighet mellan oppositionspartierna. Samtidigt skiljer sig skuggbudgetarna åt - MP och V för en betydligt skarpare klimatpolitik och vill se en större miljöbudget än S och C.

När alla oppositionspartier nu har presenterat sina skuggbudgetar står det klart att MP och V är de enda partierna som föreslår en ökning av miljöbudgeten jämfört med 2022. MP står ut med en föreslagen ökning av miljöbudgeten på hela 40 procent. S och C föreslår större anslag än regeringen och SD, men S förslag minskar ändå miljöbudgeten med 15 procent och C med åtta procent jämfört med 2022 års nivåer.

- Även om alla fyra oppositionspartier vill se en större miljöbudget än regeringen och SD, är det tydligt att det fortsatt är MP och V som ger klimat- och naturkrisen högst prioritet. Det är anmärkningsvärt att sex av åtta riksdagspartier nu vill minska miljöbudgeten jämfört med 2022. Vi måste öka takten om Sverige ska nå upp till såväl nationella som internationella miljömål, och då måste det ges prioritet också i budgeten, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

I flera frågor som rör bistånd, klimat och miljö råder det en viss samstämmighet mellan oppositionspartierna och dessa partier ger bistånd, klimat- och miljöfrågorna en högre prioritet än regeringen och SD. S, MP, V och C vill till exempel se ett större bistånd jämfört med regeringen och SD, ge mer stöd till energieffektivisering och underlätta för utbyggnaden av förnybar energi. MP och V avvisar helt sänkningen av drivmedelsskatter till förmån för mer träffsäkra åtgärder och satsningar på kollektivtrafik.

- Det är positivt att det finns en viss samstämmighet mellan oppositionspartierna kring flera frågor som rör klimat och miljö, vilket har framkommit med dessa skuggbudgetar. Det är viktigt att oppositionen ligger på regeringen ytterligare i att driva på i dessa frågor under mandatperioden, säger Karin Lexén.

Riksdagens första budgetomröstning äger rum den 13 december. Eftersom regeringsunderlaget har en majoritet i riksdagen, väntas regeringens och SD:s budgetförslag gå igenom. Det skulle innebära att oppositionspartiernas skuggbudgetar faller.

Faktaruta

Jämförelse miljöbudget (utgiftsområde 20):

• 2022 års budget: 23,75 miljarder
  • Budgetproposition (M, L, KD och SD) för 2023: 19,54 miljarder
  • S: + 640 miljoner jämfört med budgetproposition. Minskning med 3,6 miljarder / 15 procent jämfört med 2022.
  • C: + 2,2 miljarder jämfört med budgetproposition. Minskning med 2 miljarder / 8 procent jämfört med 2022.
  • V: + 5,6 miljarder jämfört med budgetproposition. Ökning med 1,4 miljarder / 6 procent jämfört med 2022.
  • MP: + 13,7 miljarder jämfört med budgetproposition. Ökning med 9,5 miljarder / 40 procent jämfört med 2022.

Ett centralt område inom miljöbudgeten är skydd och skötsel av värdefull natur, där insatser är nödvändiga för att bromsa förlusten av biologisk mångfald. Regeringen föreslog i sin budgetproposition 2,3 miljarder till detta område, vilket innebär en sänkning på 1,5 miljarder jämfört med 2022. V föreslår 5,1 miljarder mer än regeringen för 2023 och MP föreslår en satsning på 15 miljarder de närmaste åren. S och C föreslår att öka anslagen till värdefull natur med 540 respektive 240 miljoner kronor jämfört med regeringen och SD, men förslagen innebär ändå en stor minskning jämfört med nuvarande anslag som uppgår till 3,8 miljarder kr.

Mer information

På Naturskyddsföreningens hemsida kommer analysen av skuggbudgetarna att läggas upp i sin helhet.

Här kan du läsa Naturskyddsföreningens analys av regeringens budgetproposition.