Naturskyddsföreningen lanserar valkompass för klimat- och miljöpolitiken

Vilket parti tycker som du i klimat- och miljöpolitiken? I Naturskyddsföreningens valkompass kan du som väljare få svar på vad olika partierna tycker om en rad olika frågor inom miljö- och klimat.

– Det är svårt att navigera bland partiernas alla budskap om hur vi ska lösa klimat- och naturkrisen. Med vår valkompass hoppas vi att väljarna lättare ska hitta det parti som de delar åsikt med i klimat- och miljöfrågorna, säger Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen.

I Naturskyddsföreningens valkompass finns 17 frågor om miljö- och klimat. Samtliga partier har uppgett sin inställning i varje fråga, och resultatet speglar hur väl svaren matchar partiernas miljöpolitik.

Frågorna handlar om allt från fossilförbud och kärnkraft till skydd av skog och mark att stärka det ekologiska lantbruket och säkra giftfria materialflöden.

– Det har kanske aldrig varit viktigare än nu att svenska väljare använder sin röst för att ge politikerna en tydlig signal om att miljö- och klimatfrågorna behöver sättas högre på agendan, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Som underlag till valkompassen ligger Naturskyddsföreningen granskning av partiernas miljöpolitik inför kommande mandatperiod. Samtliga riksdagspartier har fått ta ställning till 22 olika miljöförslag inför valet 2022. Partierna har även fått ange sina mest prioriterade förslag inom miljö- och klimatpolitiken inför kommande mandatperiod.

Resultatet i Naturskyddsföreningens valkompass är information om vilket eller vilka partier du troligen ligger närmast i klimat- och miljöfrågan. Inga resultat från valkompassen sparas.

Här hittar du Naturskyddsföreningens valkompass.

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.

Naturskyddsföreningen besviken på Miljöprövningsutredningen15.6.2022 14:21:57 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att miljöprövningen i Sverige inte behöver förenklas för att gynna den gröna omställningen. Men det stora problemet med evighetstillstånd för miljöfarlig verksamhet är inte löst. Naturskyddsföreningen är mycket besviken på Miljöprövningsutredningens förslag att gamla tillstånd ska omprövas först efter 40 år och att nya tillstånd som huvudregel inte ska tidsbegränsas. Och förslaget om ”Lex Cementa”, eller giltighetsförlängning som utredningen kallar det, är enligt föreningen ett starkt hot mot miljön.