Naturskyddsföreningen ökar resurserna till det lokala arbetet

Naturskyddsföreningen ska förstärka sina regionala kanslier i syfte att stimulera det lokala engagemanget och påverkansarbetet i hela landet. Det var ett av många beslut som klubbades igenom på riksstämman 2021.

– Vi vill bli ännu synligare, starkare och mer inflytelserika på den lokala nivån. Hela Sverige måste ställa om och då är det viktigt att vi som folkrörelse kan fånga upp det stora intresset för naturen, miljön och klimatet. Att förstärka föreningens regionala kanslier är efterlängtat i vår rörelse, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen ordförande.

För att möta upp människors stora och växande engagemang för miljö- och klimatfrågor beslutade Naturskyddsföreningens medlemmar på den digitala riksstämman att öka stödet till det regionala och lokala arbetet. Beslutet innebär att föreningens regionala kanslier kommer att förstärkas redan från 2022, för att stötta de lokala kretsarna och länsförbunden i att mobilisera medlemmar och påverka lokalt. Från 2023 kommer stödet öka ytterligare.

Under den digitala riksstämman 26 maj–2 juni hanterades totalt drygt 700 förslag och 250 omröstningar. Andra förslag som röstades igenom handlade om att utreda storföretagens skatterabatt på el, att kalhyggen ska fasas ut, att öka konsumtionen och produktionen av ekologiska livsmedel samt att starta ett nätverk för hållbar stadsutveckling. Riksstämman beslutade också att fossila bränslen måste förbjudas i Sverige senast 2030.

– Vi måste ha ett fossilförbud till 2030. Regeringens besked om en utfasning till 2040 är långt ifrån tillräckligt – då når vi inte Parisavtalet, säger Johanna Sandahl.

Naturskyddsföreningen kommenterar: Fossila bränslen måste förbjudas 20301.6.2021 11:25:37 CEST | Pressmeddelande

Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.

Ny rapport: Sverige når inte mål för att bromsa naturkrisen21.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Krisen för den biologiska mångfalden är akut. Trots det allvarliga läget lyckas inte Sverige nå de 20 mål som sattes upp för tio år sedan av FN. Det visar en ny rapport där Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF granskat Sveriges arbete med att genomföra de så kallade Aichimålen. I rapporten konstateras även att det helhetsgrepp som krävs för att bromsa naturkrisen saknas.