Naturskyddsföreningen ökar resurserna till det lokala arbetet

Naturskyddsföreningen ska förstärka sina regionala kanslier i syfte att stimulera det lokala engagemanget och påverkansarbetet i hela landet. Det var ett av många beslut som klubbades igenom på riksstämman 2021.

– Vi vill bli ännu synligare, starkare och mer inflytelserika på den lokala nivån. Hela Sverige måste ställa om och då är det viktigt att vi som folkrörelse kan fånga upp det stora intresset för naturen, miljön och klimatet. Att förstärka föreningens regionala kanslier är efterlängtat i vår rörelse, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen ordförande.

För att möta upp människors stora och växande engagemang för miljö- och klimatfrågor beslutade Naturskyddsföreningens medlemmar på den digitala riksstämman att öka stödet till det regionala och lokala arbetet. Beslutet innebär att föreningens regionala kanslier kommer att förstärkas redan från 2022, för att stötta de lokala kretsarna och länsförbunden i att mobilisera medlemmar och påverka lokalt. Från 2023 kommer stödet öka ytterligare.

Under den digitala riksstämman 26 maj–2 juni hanterades totalt drygt 700 förslag och 250 omröstningar. Andra förslag som röstades igenom handlade om att utreda storföretagens skatterabatt på el, att kalhyggen ska fasas ut, att öka konsumtionen och produktionen av ekologiska livsmedel samt att starta ett nätverk för hållbar stadsutveckling. Riksstämman beslutade också att fossila bränslen måste förbjudas i Sverige senast 2030.

– Vi måste ha ett fossilförbud till 2030. Regeringens besked om en utfasning till 2040 är långt ifrån tillräckligt – då når vi inte Parisavtalet, säger Johanna Sandahl.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.