Naturskyddsföreningen om tidsplanen för kärnbränsleförvaret – regeringen måste säga nej

Naturskyddsföreningen välkomnar att klimat- och miljöminister Annika Strandhäll inte har givit med sig för de intensiva påtryckningarna om att ta ett beslut om kärnbränsleförvaret redan idag. Föreningen förutsätter att regeringen nu säger nej till förvaret, eftersom det ännu inte är visat att det blir tillräckligt säkert.

– Dagens besked om en tidsplan är visserligen snålt tilltagen med tanke på de stora osäkerheter som kvarstår. När den nya regeringen nu tar sig tid att sätta sig in i frågan, kommer den att se de omfattande brister som fortfarande finns kvar i slutförvarsmetoden. Vi förväntar oss därför att prövningen utmynnar i att regeringen säger nej när de väl meddelar beslut den 27 januari, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Det finns fortfarande tekniska problem kring de kopparkapslar som avfallet är tänkt att förvaras i. Mark- och miljödomstolen meddelade i januari 2018 regeringen att kärnavfallsbolaget SKB måste visa att koppar fungerar som tänkt i förvarsmiljön innan ett beslut tas. Detta är inte gjort ännu.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med MKG och två professorer i korrosionslära från KTH nyligen skrivit på Dagens Nyheters debattsida om de märkligheter som förekommit kring kärnavfallbolaget SKB:s vägran att offentliggöra viktiga testresultat från LOT-experimentet om hur kopparkapslarna fungerar i verkligheten (DN-debattartikel 12 november 2021 och slutreplik 28 nov 2021). Föreningarna anser att om regeringen vill kan LOT-experimentet användas för att på relativt kort tid ge den kunskap om kopparkapseln som Kärnavfallsrådet vill tas fram efter ett beslut.

– Vi har framhållit till regeringen att de inte kan ge tillstånd till kärnkraftsindustrin så länge SKB vägrar att offentliggöra de testresultat de undanhållit från det så kallade LOT-experimentet. Det är viktigare att skydda kommande generationer än att fatta ett snabbt beslut, säger Oscar Alarik chefsjurist på Naturskyddsföreningen.

Om regeringen ändå slutligen säger ja till kärnbränsleförvaret förväntar föreningen sig villkor som garanterar den långsiktiga säkerheten innan de första kopparkapslarna deponeras i berget. Ett viktigt villkor bör vara att genomföra försök i en förvarsmiljö som visar att kopparkapslarna klarar de stora påfrestningar de handlar om.

Naturskyddsföreningen konstaterar att regeringen även avser att ta ett beslut om tillbyggnaden av det befintliga förvaret för kortlivat radioaktivt avfall SFR under havsbotten utanför Forsmarks kärnkraftverk. Detta har både Strålsäkerhetsmyndigheten och mark- och miljödomstolen godkänt. Föreningen motsätter sig att regeringen säger ja till tillbyggnaden eftersom det inte är visat att det inte kan bli en påverkan på naturmiljön i området. Det finns stora problem med korrosion i det nuvarande förvaret och om det blir ett ja vill föreningarna att förvaret aldrig tillsluts utan hålls öppet under bevakning i 500 år.

Naturskyddsföreningen kritisk mot hanteringen av Gállok (Kallak)16.12.2021 12:06:43 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen är starkt kritisk till hanteringen av ärendet för brytningstillstånd för järnmalm i Gállok (Kallak). Direkt efter näringsminister Karl-Petter Thorwaldssons tillträde skickade näringsdepartementet en skrivelse till berörda samebyar om gruvärendet i Gállok, där samebyarnas möjlighet att yttra sig begränsades till ett par veckor. En ny gruva i närheten av världsarvet Laponia i Norrbotten skulle få enorma konsekvenser för både renskötseln och miljön i det unika området.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.